Wednesday, March 24, 2010

Zariff.





"waa..nanti bole jadi ustaz ni..tak pon jadi dokte alhafiz ke, engineer alhafiz ke.." kata aku kepada sepupu ku Zariff.

Zariff hanye tesenyum je. baik budaknya. berkopiah putih. baru tingkatan 2 tapi tak nakal mcm budak2 lain sangat. pendiam dan patuh je sape2 suruh buat ape pon sambil senyum. jarang aku jumpa budak2 mcmni. aku takkan lupekan senyuman dia. naik je sekolah menengah tingkatan 1 dia dah dididik menghafaz quran di sekolah tahfiz. minat betol dia. alhamdulillah, Maktam ngan Paktam lega ada anak mcm Zariff..

sebulan yg lalu aku dengar zariff demam. Maktam bawak Zariff balik dari asrama. tak lama kemudian kulitnya tumbuh biji2. disangkakan campak tapi makin melarat sehingga cirit birit tak henti. doktor tak benarkan Zariff makan sgt. badannya yg berisi sejak masuk asrama tu semakin menyusut. tulang dan kulit. Zariff tak menangis. cuma kadangkala dia teringin nak makan. wajah lembutnya itu mengharapkan masakan ibu barangkali. rindu. namun doktor tidak membenarkan takut cirit birit lagi. Zariff sabar dan diam je.

Zariff dimasukkan ke ICU. keputusan ujian darah yg dah dihantar ke Australia juga tidak diketahui. penyakitnya tak dapat dikesan. kesian Zariff sakit. kulitnya habis mengelupas kata mama. luka sana sini. alahan ubat juga menjadi2. tp Zariff baik. dia tahan. lama dia tahan. sehinggalah minggu lalu aku dengar paru2 Zariff dijangkiti kuman. nosocomial. seringkali mama nampak Zariff hendak bercakap tapi terbantut dan tercungap kerana payah mengumpul nafas.

kelmarin Abah telefon aku. lewat malam. aku takut utk menjawab panggilan Abah kerana Abah jarang hubungi aku kalau tiada urusan penting. aku jawab panggilan dan aku dengar suara abah.

***

senyuman yg aku lihat di Malaysia tempoh hari itu rupenye adelah senyuman Zariff yg akhir buat aku. Zariff, abg syazwan sayang Zariff. bergembira di sana ye..Alfatihah dan kenangan dari abg syazwan buat Zariff..semoga dapat abg syazwan lihat lagi senyuman tu nanti..


Arwah Zariff [2007]
-bersama ayahnya (paktam)


arwah masa sekolah rendah.


gambar terbaru Zariff semasa di sekolah tahfiz.

14 comments:

Effy Saiful said...

kesiannye..sakit ape tak diketahui eh.. innalillaah

Muhammad Warouq bin Qamar said...

ntah la..biase la,penyakit tu sentiase adelah teka teki. bukan semua teka teki boleh dijawab mudah. lg2 bile Allah yg cipta teka teki ni. kesian kan..

miss this guy..

Unknown said...

Al-fatihah...semoga roh beliau tenang di sana.he seems to be such a nice boy.
sekarang selalu dengar ahli keluarga sahabat terdekat pergi.kelmarin sepupu housemate meninggal dunia.he was just 18 yrs old,accident.peringatan dariNya untuk kita semua ~

Muhammad Warouq bin Qamar said...

yep he was..yg baik slalu pulang awal kan..?

alfatihah jugak utk sepupu housemate tu. bahagianye meninggal masa muda2. dosa tak seberat org2 yg hidup lama barangkali..hm~insafnye..

tq singgah..

Cik saFfa said...

arwah papa pun meninggal sbb penyakit misteri. 2bulan menderita. akhirnya kembali menyahut seruan illahi. sedih xterkata sbb rapat sgt ngn arwah. terlalu rapat.mane dia pegi selalu ngekor. ni dah xde semua tu. tinggal kenangan je. 21tahun (xsampai pun) aku idup ngn dia, demam2 aku pun dia yg jaga malam2 wpun aku dah form5. ko bygkanlah betapa sakitnya aku rs. sampai skrg aku xmampu terima..

org baik, perginya cepat. Allah nak sgt jmpa mereka. nk mereka bersih dr dosa, sbb tu diturunkan penyakit. semoga mereka dirahmati Allah.

al-fatihah

Eng Einy said...

baca entry sedey ni kene pulak sekali ngn lagu aizat-pergi

fuh..memang meleleh..


al-fatihah

Muhammad Warouq bin Qamar said...

oh,kesian ko saffa. sabar byk2 ye. aku pon ade baca cerite2 ko pasal ayah ko haritu. memang org baik perginya cpt..penyakit yg diturunkan pon slalu yg tak dpt manusia ubati. memang Allah nak derang pulang awal..

tp ayah ko ade anak2 yg soleh solehah,insyaAllah. doakan hari2~

Muhammad Warouq bin Qamar said...

romi,ko pon mesti teringat arwah ayah ko kan? alfatihah utk semua yg dah pergi dlu~

Eng Einy said...

weyh ni ape plak ni..nama baru lagi..adeihlaa~~

Muhammad Warouq bin Qamar said...

haha..wazan nama ko bole berubah2 ikot sesuka ati aku. best ape romi. mcm nama makanan

alqasam said...

Orang-orang yang dcinta ALLAH, dipanggil dalam kemuncak cinta. Kadang-kadang kita tak tahu/terhijab kanak-kanak juga ada yang dipilih menjadi wali Allah.

Tenang pandang wajah Zarif. Penyakit tidak terkesan, tetapi kerana cinta, dia dipanggil.

Semoga keluarga arwah tabah.

Kami doakan.

alqasam said...

Orang-orang yang dcinta ALLAH, dipanggil dalam kemuncak cinta. Kadang-kadang kita tak tahu/terhijab kanak-kanak juga ada yang dipilih menjadi wali Allah.

Tenang pandang wajah Zarif. Penyakit tidak terkesan, tetapi kerana cinta, dia dipanggil.

Semoga keluarga arwah tabah.

Kami doakan.

Muhammad Warouq bin Qamar said...

terima kasih..ni blog isteri abg salman ke? kalo x silap. trime kasih doakan zariff :)

Anonymous said...

On the other hand, you don't want to start discussing details about your personal life on your business blog. There is a way to show personality while keeping things professional. A good rule of thumb is: if you wouldn't say it in an email to a client, it shouldn't go up on your company's blog.

[url=http://cheapjordans2013.humorme.info/]cheap jordans[/url]

With a little bit more research and time from you, we are sure you'll come up with a profit-building blogging strategy!

[url=http://louisvuittonhandbags8.iblogger.org/]louis vuitton bags[/url]

Muhammad Nazrul Syazwan Kamarul Ariffin,

Kasrel Einy School.