Thursday, August 20, 2009

sembang pasal ramadhan..

salam sume!!

esok enshaAllah [saje ngade2 eja mcm ni. nampak sikit yg aku ni dak stadi obesi kat timur tengah], kira2nya jika umur kita dipanjangkan Allah, ramadhan yg di dalamnya ade berjuta2 kemuliaan akan menjengah kita [amb*, jadi tak aku buat ayat BPI?]

maka utk semua, selamat menyambut bulan puasa. jgn ponteng2 tau. kalo ponteng puasa tak bole raya [mcm haram. aku tak suke gile ayat ni. dari kecik sampai besar ade je lg orang cakap. rasa nak tampar2 je orang2 tesebut. cliche sgguh bak kata bakemal]

cerite pasal bulan puasa ni, aku teringat mase aku kecik2 dulu. mase umur 5,6 tahun aku mula disyariatkan oleh mak bapak aku utk puasa sekerat hari. tp bila naik darjah satu, syariat yg asal telah dinasakh dan mansukhkan. aku dipaksa puasa penuh sehari. jiwa kecil aku memberontak sebab tak sanggup tengok member2 cina ngan india aku makan super ring ngan nugget time rehat. tapi aku cube bertahan sebab mak aku garang.

pagi mase nak pegi sekolah aku masih cerdas. namun start je loceng rehat, aku jadi lemah longlai mcm budak2 afrika dengan krisis protein energy malnutrition [argghhh..gua bengis gile dgn community medicine skrg ni]. aku mengurung diri dalam kelas dan cube bermain teng teng dengan dak2 ppuan agar terlupa akan makcik maimun [makcik kantin sekolah]

aku berjaya. aku berjaya bertahan hingga pulang ke rumah.

namun, tekak seorang kanak2 aku mmg sungguh bernafsu. masuk sahaja pukul 3 petang, aku dah rasa mcm nak pukul Peter sekeluarga [nama hamster aku peter]. Amygdala aku dah tak stabil. lagi2 bila nampak iklan fanta dan sunquick. iklan nini cokolat celup juga. aku tahan n paksa juga diri untuk tengok cerita tomatoman di tv1 supaya aku leka. tapi tak sangka adrenaline seorang kanak2 juga bole dirembeskan dgn amat dahsyat. otak aku semakin berpusing2 memikirkan air. lantas aku ternampak bilik air seperti bersinar2..

......

masuk pukul 7.32mlm. pakcik hafidz melaungkan azan [jiran aku,bilal surau. skrg dah jadi pelakon]. tiba lah waktu berbuka akhirnya. mama dan abah hebat memuji aku kerana bertahan dengan tubuh yang kecil itu. aku senyum menampakkan gigi2 besar aku yg jongang lantaran bangga yg teramat sangat sehingga rasa mahu memberitahu hakim [kawan kat sekolah]. sampai sekarang mama dan abah tak tahu yg aku minum air paip setiap petang sepanjang ramadhan 1994.



p/s: aku dilahirkan pada 10 ramadhan 1407..maka tahun ni aku terasa seperti ingin menyambut hari jadi aku dgn menjadikan hari2 ramadhan aku tak sesampah tahun2 sudah. amin. dan juga, mengambil dur thani Community Medicine aku dengan penuh kecekalan, kesabaran dan semangat ingin naik tahun 5 yg berkobar2. rakan2 sekalian doakan aku kan? kan?

12 comments:

bujang sudin said...

hahaha ok lawak gila cite ko.

aku skema gila kot bab2 pose ni masa kecik2. tak pernah minum air paip or curik2 air sirap dlm peti ais. hihihi
agaknya sebab mak aku selalu cakap: ha ayep boleh tipu mak tapi ayep tak boleh tipu tuhan. kalau tipu gak nanti mesti malu sorang-sorang masa raya
oh bertadayyin gila aku masa kecik. kenapa skarang mcm sampah hahahahaha

Muhammad Warouq bin Qamar said...

haha. aku pon rasa mcm mak aku penah cakap pasal tak bole tipu tuhan tu. siap mak aku tambah,kat kiri kanan bahu aku ade malaikat. so,aku fikir malaikat takde dalam tandas kot. tu yg aku minum air paip kat tandas tu. haha. kanak2 sgguh2.

darjah 3 baru aku start puasa btol2 tak tipu2 sbab kat skola agama baru belaja neraka ade 7 tgkat. haha

Amermeftah said...

diorang (mak bapak kau) baca tak blog ni?

Muhammad Warouq bin Qamar said...

ntah la. mak kompem x baca. bapak saye ade kemungkinan gak baca. tapi tak pe la kan~ahaha..[abes aku]

Amermeftah said...

peringatan pertama,

tulonglah beli komik~

Muhammad Warouq bin Qamar said...

ok2..mesej diterima..esok gak saye gi beli kalo saye ingat..hehe..

Eng Einy said...

baca komik? ahaha bakemal amat kanak2 ok!


oh Ummu warouq [xtaw nama mak ] sileelah baca belog anakmu ini ~~

masa kecik nk pose penuh sbb nk dapat duet raya..sehari pose = 50 sen [ gile la x iklas tp x sampai tahap menipu mak bapak lg la kan~~ ]

Learner said...

korg ni baik2 blake...
ak start posa rasenye darjah 5...

Muhammad Warouq bin Qamar said...

ala rammu,komik tu kan pelukisnye org dewasa..hehe

oh,mak aku x reti gune tenet [harap2nye la..hoho]

dulu aku dpt gak duit bile pose..so,mase 1994 aku dpt duit free slalu la even puasa yang yang yok je


iwan,aku pon start puasa yg sebenar2 puasa lambat jugak..heh

maskedfacies said...

ko lahir 10 ramadhan? apsal aku rasa aku lahir 12 ramadhan ah?

p/s: kecik2 aku x pernah tggl puasa. besar2 baru nak tinggal. hahaha

wtf sungguh

Muhammad Warouq bin Qamar said...

siang 9 mei = 10 ramadhan..
siang 10 mei = 11 ramadhan
tp kalo malam 10 mei = dh kire 12 ramadhan.

so,aku concludekan ko lahir malam. kan?

haha.ko punye p/s mmg wtf yg abadi. kah2

Muhammad Warouq bin Qamar said...

siang 9 mei = 10 ramadhan..
siang 10 mei = 11 ramadhan
tp kalo malam 10 mei = dh kire 12 ramadhan.

so,aku concludekan ko lahir malam. kan?

haha.ko punye p/s mmg wtf yg abadi. kah2

Muhammad Nazrul Syazwan Kamarul Ariffin,

Kasrel Einy School.