Thursday, June 3, 2010

di hari2 menempuhi peperiksaan dengan cekal dan kental.

agak2 korang sedar tak kalo time2 exam ni la biasenye orang berubah. bende2 yang biasenye orang tak buat, tapi time exam la nak dibuatnye.

time exam biasenye orang akan jadi baik. yg shaitan jadi baik tesenyum2 mintak libas. yg baik jadi lagi baik. abes semua maksiat ditinggalkannya. takut kene balasan dalam dewan exam. dan berharap Allah bantu kasik cemerlang exam. itu bagus. tapi yang buruknye, kalo lepas exam terus berubah jadi perangai lama balik. amalan2 tambahan tu sekadar exam period je. maksiat yg ditinggalkan pon kejap je. abes exam buat balik. bak kata paan salleh, "exam tiket orang berbuat baik". (klik utk baca) mebi ada yg kata "bagus la dia buat baik time exam. at least exam tu menjadikan dia rapat dengan Allah". betul tu tapi dengan syarat lepas exam kene istiqamah la.

pastu time exam jugak la otak kebanyakan budak2 tetibe asek fikir nak kawin. aku tak tau mechanismnye macamane tekanan membaca buku bole membawa kepada gangguan hypothalamus dan pituitary serta peningkatan androgen production dan aromatization yg tinggi. padahal mata tengah baca tajuk penyakit2 genital system ni tapi otak boleh melayang fikir kawen. kejadahnye bukan? siap bawak keluar list nama lagi untuk pilih nak taqdim. dah la ade list, siap bole tanye member lagi "weh, yg mana satu best ha?"

waktu exam aku akan tido di waktu yang salah. siang adelah malam dan malam adelah siang. kebaikannye adelah MUNGKIN dapat stadi malam2 yg sunyi dan takde gangguan [mungkin ye..mungkin]. tapi yang buroknye adelah chance utk menjamakkan solat zuhur, asar dan kadang2 skali dengan maghrib secara konsisten adelah sangat tinggi.

kadang2 pulak, time exam la perangai melayan movies/series semakin menjadi jadi. habes 350GB dilayan tanpa rasa kesal. aku baru abeskan 101 episod + 276 chapter Slam Dunk tak pasal2. ni tibe2 rasa nak tengok sailormoon pulak. ouch, gaynye.

di waktu exam jugak budak2 semakin kuat membakar. yang ni aku malas nak cerita sebab aku tak terlibat.

waktu exam pemakanan memang fail. asal sekadar makan sudah. tak kire la sarapan megi ke, lunch doritos ke, dinner snikers ke. persetankan faktor zat. asalkan cukup tenaga untuk libas2kan tangan selak muka surat buku sudah. pulak tu, waktu makan pon dah menentu. mesti ade punye la waktu makan yg aku miss. lepastu akibatnye mcm biase la dyspepsia aku datang menjelma. aku amek antacid dah macam minum pepsi.

muamalah dengan rakan2 jugak terjejas time stadi leave ni pada norma kebiasaanye. dok dalam bilik masing2 menadah buku. ape jadi dalam rumah gi mampus sana jauh2. kadang2 tiga hari sekali baru nampak housemates. tu pon sebab betembung dalam bilik basuh baju. siap bole salam tangan lagi betanye khabar.

******

mungkin sesetengah orang menyukai exam. tp bagi aku manusia biasa yang cukup sifat dan normal tak patut menyukai exam. walau mcmane aku fikir pon, tetap aku tak bole terima orang yg menggemari exam. exam ni waktu serabut. kalo tak pecaya, cubelah melawat member2 kita yang tengah study leave. muke dah macam tak cukup udara, tak cukup cahaya, tak shave, tak sikat, kurang kasih sayang, kucar kacir, tercungap2 dan lain2.


tekanan exam bhai..tekanan..

25 comments:

Effy Saiful said...

lorh aku tatau abg paan ada belog! haha

btw wrq.. bila ko tulis signature kt bwh tu 'student biasa, kasrel einy school', aku teringat cerita sorg ustat tu yg ckp dia sekolah 'biasa' je 'klang'.. bile didesak, rupenye sekolah...ha ko tahu la kan sek ape.. ngeh2

Muhammad Warouq bin Qamar said...

ha. tu blog paan mase dia tahun 1 tahun 2 dlu. dah lama x diapdet semenjak meninggalkan friendster.

aku saje je tulis student biase. ye la, kadang2 kan dak2 suke tulis 'medical student' sekali dengan tahun berapa sekali. bese2 sudah. ape nak bangge.

Farah Nazneen said...

good luck, Warouq :)

Muhammad Warouq bin Qamar said...

tq naneng!! you too!

Cahaya Pembuka Hatiku said...

aku normal.. aku x suka exam.. sbb tu la exam aku x mantap.. stakat border line tu standard la.. bahana menyampah ngan exam.. heheh.. kan bes kalo exam leh bw nota ker kan.. huhu

so master ni aku wat research.. no more exam2 ni.. heheh.. time nak menghadap eksperimen.. cayalah.. hoho

Cahaya Pembuka Hatiku said...
This comment has been removed by the author.
Abdul Munir Sanusi said...

bab time exam pikir nak kawen memang gua setuju. rasa macam haram jadah

Muhammad Warouq bin Qamar said...

fatehah, dah nak buat master dah ko? perh aklo boleh buat master kirenye degree ko mantap la kan snanye? ala,nyampah2 pon exam ko mesti ok punye. ko kan bijak

Muhammad Warouq bin Qamar said...

cikmun, gua tau budak2 kite ni sume setuju dengan point tu. same je sume time exam la tibe2 rs "kan seronok ade bini time2 ni.." haha. memang perangai haram tu dtg

Eng Einy said...

hahahaha kuajja gile ayat ' kan seronok kalo ad bini time2 mcm ni '

geli kot.


eh setuju2 sangat laaaaaa dengan perangai2 musim exam kat atas tu.. serius saya pon tak suka exam. sape kata exam seronok memg nk kene lempang..



akhir kata, exam saiko.arghh!! benci!!

Muhammad Warouq bin Qamar said...

dem gile kan ayat tu? ahaha. tp nak buat macamane,dah btul. hoho. geli pon geli la. realiti,bhai..realiti. eh,ke dak laki je rs mcmni? haha

ngko bukan suke exam ke? suke sket2? ahaha. aku mmg tak suke langsong.

Eng Einy said...

eh eh sumpah saya x suka lgsg exam ye harap maklum ~..tapi tu lah kan~ nak taknak kene lalu jugak, bukan bole escape pon mendalah exam ni...bak kata barbara solis, "the problem can't be settled if u run away , face it "


so benci2 pon kene struggle jugak ;p

Eng Einy said...

erm, tekanan menjadikn seseorang itu berubah derr~ so jgn la pelik bila manusia2 ni tiba2 berubah sikap masa musim exam, tu fenomena normal..nanti pas exam kang derg kembali la kpd keadaan asal...


yg gatal nk kawen tiba2 hilang perasaan nk kawen [ suppress weyh ! suppress ! ]..but for me, time kepala tgh serabut pikir psl exam memg xd masa nk pikir psl kawen ..


yg serabai kusut masai tu kang pas exam kemas la balik..pahtu bab tido , pemakanan tu nanti sume jd normal...skng ni bila tgh melaluinya, kita telan je la kan ~




tp bab amalan tu memg sy setuju, kita patot istiqamah ye anak2 sume [ ala2 bpi cket ]

Muhammad Warouq bin Qamar said...

ha memang sume akan kembali menjadi normal lepas exam. tp masalahnye kat mesir ni exam je kurang2 dua bulan. dalam dua bulan tu nak ngadap perangai pelik2 letih gak dol.

pasal kawen tu rasa berapi2 nak kawen time exam tp ble abes exam dia turun ke paras normal balik. tp still,paras normal tu pon rasanye dah ckup gile kot di usia 23 ni. miahahahaha. aku jujur. ape nak buat. kau tidak memahami T_T

aku exam lagi semiggu ni. rasa nak ngamok kenapa aku perlu hadapi sume ni. kenapa.. (terhenti di situ)

Mohammad Izwan Mohd Isa said...

Akhi Nazrul,

Ingatlah bahawa perjuangan kita menempuh onak dan cabaran dunia ini adalah perjuangan yang bermakna.

Enta perlu istiqamah dan thabat serta itqan dalam berusaha.

Sempena fatrah imtihan ini, enta islahlah diri enta likai takunu insan yang mulia di sisi-Nya.

Sekian.
Akhi kamu di Dimirdas

Muhammad Warouq bin Qamar said...

sohabi izwan,

jzkk atas kunjungan enta. semoga enta beroleh jiwa yang qawiy dan hati yang thabat di jalan itu di bawah lembayung rahmah.

syukran atas nasihah enta. ana perlu menjadi seorang yang musleh dan memperbaiki diri sedaya qudrah ana.

semoga enta najah dalam imtihan (kene baca ha tu kene dalam mahkraj tekak..imti7an) yang akan datang nanti.

sohabatmu di Mobtadayan.

Ami Farhani MNA said...

bile bace entri ni, yg terdetik dalam hati..oo macam ni ke gayenye time exam..tak pernah tau pon. seolah2 tak pernah melaluinye.. patutla sy tak cemerlang2 mcm orang lain.

musafirtibbi said...

Akhi iwan

Sungguh BPI ayat anda~:)

Muhammad Warouq bin Qamar said...

ami, jangan la cakap camtu. hari semalam milik orang lain, tapi hari ni mungkin milik kamu. selagi mana berusaha, mane mungkin tak berjaya. masanye akan tiba. jangan down2! go ami!

Silcardo said...

mmg menarik entri nie..haha
btul2 tu ler yg terjd time2 exam nie.aduyai~ haha XD

lg2 psl amalan yg tetiba bertmbh mse nk exam..pas exam, trun blk. bak kate kemal, "kite nie hamba kpd exam ke hamba kpd Allah?"

tp bab rse nk kawen 2 x jd lg kot (blum matured mungkin?..hmm)

nway, good luck exam sumer :D

Muhammad Warouq bin Qamar said...

uish. lambat korg ni pk psl kawen. ahaha. besenye mase tahun 1 otak smgt pk stadi. naik tahun 2 dah stat pk kawen. ahaha. jahannam kemaruk aku ni. bagos2. aku sarankan jgn pk psl kawen. stadi je sampai abes dlu. pastu nak kawen 4 sekali harung pon takpe.

tme kaseh. good luck exam juge.

Anonymous said...

eh.bila masa aku menaip entry yg mcm tu dulu2 tu ha?aku rase aku menaip tu d bawah pngaruh alkohol.patut dikenakan denda tu..

time exam ni wrq smua nya bagus.1 je iaitu: die bohong ckp die x stdy.agagaga

saya yg tidak bernama,
sekolah agama klang.

Muhammad Warouq bin Qamar said...

haha. dlu hg memang banyak tulis blog bawah pengaruh dadah. memang pelik bile baca. tp btol ape hg crite tu

aku tak buhong la. time exam besenye lebih jujur daripada waktu biase. hnz..

p/s - haha. pandai hg imitate perangai aram tu.

aku: "ustat ni sekola mane eh dlu2?"
ustat2 poyo: "adelah satu sekolah tu kat klang.."

cakap je la kisas kan. nak sorok2 lak mcm la kalo dia cakap tu kite terasa bongok abes banding dia. haish perangai.

Haru said...

jumpa housemates setiap kali time solat dan dinner.. and bile tertembung nak ke WC or dapur. jumpa orang laen time exam je, tu pun kalau tempat dekat2.

dah rasa cam hampir bisu sebab jarang bercakap dengan orang. mungkin vocab juga sudah tandus. huh.

selamat berexam semua. lepas ni boleh la istiqamah study jugak.

Muhammad Warouq bin Qamar said...

btol2. bende ni jadi kat semua orang. kadang2 dalam dewan exam member tegur pon nak tanak je angkat muke senyum tipis. takut kalo angkat muke tenampak budak ppuan arab seksi2 musim panas ni lalu lemah ingatan time exam. nauzubillah. hehe

selamat2. selamat exam!

Muhammad Nazrul Syazwan Kamarul Ariffin,

Kasrel Einy School.