Friday, December 10, 2010

kisah tauladan tentang sekolah dulu-dulu.

hari ni aku nak cerite sebuah kisah tauladan. aku cukop nyampah dengan satu jenis perangai ni. korang penah jumpe tak ustat2 atau budak2 medic yang bile ditanye dulu sekolah mana pehtu dia kate "ade la sekolah ni..kat selangor..". pehtu bile ditanye dengan lebih teperinci, dia jawab "sekolah kat Klang..".

ape ke susah ko nak ngaku ko KISAS ha,mangkok? kalo cakap ko KISAS pon ape jadi? muke orang ramai akan luluh ke ape akibat malu jumpe org bijak lestari?

dah berkali2 bende mcm ni terjadi sepanjang 6 tahun duduk mesir. terbaru ni, tak sampai beberape hari lepas, diriwayatkan ade member aku sorang ni pegi buat lesen dan terjumpe la sorang ustat ni kat tempat tu.

ustat ni tanye member aku tu dulu sekolah mana. (agak samar2 jugak la kan perangai dia nak suruh org tanye balik dia pulak sekolah mane..tapi bole syak kot) so member aku jawab pendek dan padat "sekolah agama bestari JAIS.."

"oo..sekolah tu! pandai tu budak2 sekolah tu!!.." reaksi ustat tu. mcm haram perangai tah ape niat dia.

pehtu member aku ni pulak saje la ringan mulut tande orang baik-baik bertanye la balik kat ustat tu "ustat dlu sekola mane pulak?.."

ustat tu jawab "em..ana? adelah satu sekola ni kat selangor.."

member aku yg dah sememangnye masak dengan perangai spesis ni hasil dari didikan batch aku pon terus tersenyum dalam hati. agaknye member aku ni siap maki sekali sedas dua dalam diam. member aku pon teros bagi reaksi seterusnye (ustat ni kompom la tengah tunggu member aku tu tanye lagi sampai abes).

"oo..kat selangor..kat mane eh?" tanye member aku.

"err..kat Klang.." jawab ustat poyo terbabit.

"oo..Klang? hishamudin kampung jawa eh? "
"PKG kampung jawa?"
"sekolah tamil dekat2 town tu?"
"sekolah ape eh..sekolah methodist sebelah sungai tu ke?"
abes semua jenis sekolah keliling Klang member aku tu sebot. (nama2 sekolah yg member aku sebot tu aku tak ingat sebenarnye. yg atas tu aku tibai je except hishamuddin) melainkan sekolah ustat tu je member aku tanak sebot. buat2 mcm tak tau dan tak pernah dengar.

last2 ustat tu ngaku jugak dia sekolah KISAS. namun member aku tak bagi respon. senyap je.
hambek ngko.

aku bile dengar cerite ni tadi teros aku bersyukur dan berharap semoga spesis mcmni tak wujud lagi. poyo nak mampus,tahu?

p/s: budak KISAS yg best tersangat la ramai. member2 aku sume best2. paan salleh jua best. cool je. kelas pertama KISAS spm 2004 siap. aku cume meluat satu spesis yg konon2 tanak ngaku dia KISAS ni je. supaya nak menjaga hati org ramai agar tak tersinggung dengan kebijaksanaan dia ke ape? takde aku nak pengsan nyelah bile dengar ko KISAS. tapi aku still respek budak2 KISAS. memang sume bijak2 dan muhtaram. cume jangan la poyo kalo org tanye sekolah mane dlu. budak2 yg sekolah biase2 lain ni sakit hati ok?

27 comments:

Effy Saiful said...

Wrq, how is it different than what u wrote below?

Student biasa,
Kasrel Elny School.

Should people ask, "Oh student biasa tu student ape?", would u say, "Medic jee..." ?

;p

Muhammad Warouq bin Qamar said...

aku tulis bawah tu sebab asalnye sarcasm kepada budak2 yg suke bebenor tulis bende camtu. aku terbaca satu blog ni budak ni ckup berlagak dengan status medic dia. tu aku teros tulis mcmtu. ko jangan salah paham dah la. lagipon yg baca blog aku sume budak2 mesir je kompem la tau aku budak medic. kat blogheader aku siap tulis :nak belajar medic tapi tak nak jadi budak medic. perasan x?

pink said...

segannya ana dengan enta sekolah hebat. ana sekolah convent je dulu. bukan asrama, harian je.

tsk. malu.

*tutup muka dengan paperbag zara wtf*

p.s. motif letak zara?

Muhammad Warouq bin Qamar said...

enti jangan la segan. bile dah dtg mesir ni semua sama je. yg sekolah asrama lak jd makin terok perangainye. haha.

paperbag zara mahal tu. simpan2. nah paperbag khairuzzaman. lul

Haru said...

haha gelak jap yang bawah tu pun siap alter? terasa kita makin kurang put two and two together. spoon-feed much?

btw hi saya budak sekolah harian.

majdi akhili said...

biasa jumpa org camnih.

buat x tau je la kalau dah jawab camtuh. jawab 'hmm' je tanda beradab pastu x yah nak soal2 tau detail2 dia.

biasanya last2 dia yg terhegeh2 nak bgtau

saya x-student 'adelah satu sekolah nih kat kelantan'

Abdul Munir Sanusi said...

gua pernah buat bendalah macam ni. gua pun bukan suka mengaku KISAS bukan apa, kadang ada spesies kata.

"Owh, KISAS. Boleh saya tanya satu soalan Fiqh."

Apakejadah? Lu ingat gua ni sekolah gua pengeluar fatwa?

Itu pasal gua selalu jawab. Gua MRSM Klang. Nampak liberal sikit. keh keh keh.

Sorry jangan terasa budak MRSM

Muhammad Warouq bin Qamar said...

haha. betol tu aime. ade jugak aku jumpe budak maahad buat perangai mcmtu. tapi mase tu aku noob lagi pegi follow trick dia sampai dia bgtau skola dia dengan penuh kebanggaan. haha. tq singgah,mey.

Muhammad Warouq bin Qamar said...

atiqah,hai. aku sebenarnye tak tau ko sekolah mane dlu.

Muhammad Warouq bin Qamar said...

lu jangan buat perangai mcmtu lagi,jimun. jangan nak MRSM kampung jawa lepas ni. memang gua sekeh satu kali.

Abdul Munir Sanusi said...

Itu dululah Warouq. Tapi, sekarang gua tak buat dah. Ada juga sebab kenapa budak KISAS tak mengaku KISAS. Sebab bial mengaku KISAS mesti dia cakap.

"Malulah kawan budak sekolah pandai. I ni tak pandai sangat."

Kepala hangguk hang. Sebab hang pandai hand dapat biasiswa JPA belajar dekat Jordan. Mentarang sungguh.

Muhammad Warouq bin Qamar said...

haha. itu alasan yg bole la hua terime. tapi dah tak releven dah sekarang sebab kesan perbuatan ngaku MRSM klang tu adelah lebih memakan dalam. haha. naseb lu dah insap. idop mentarang.

tp papepon,gua respek bhai same budak2 kisas. brilliant. haha

Cahaya Pembuka Hatiku said...

papae pun, aku bangga aku ex-student SMI ABIM seremban.. hahha.. even x famous pun, tp skol tu terbaik la... heheh.. kan warok..??

p/s: ko jgn x sokong statment aku ni, t aku bg tau cikgu rashidah.. hahahah =P

Muhammad Warouq bin Qamar said...

haha. tu la. aku rs lenkali kalo org tanye aku skolah mane biar aku jawab skola SMI seremban. bangge cik rohani. lul

p/s: aku x cuak la. cikgu rashidah pon dah lupe aku agaknye. haha

Eng said...

camne gua nak mengaku KISAS bro ? bila gua mengaku KISAS je kang, sume pakat mengutok..ade je benda dia x puas hati nk kutok..

sbg contoh : kalo dlm group tu ade beberapa ekor KISAS, terus tak pasal2 kami dicop assobiyah padahal dah memg kami ramai kat mana2 tempat pon nk wat cemana


takpon gua pernah gak dgr org kata " budak KISAS ni kalau introduce diri mesti nk ckp skola kisas die, pahtu tak nak mention lgsg sekolah lama tingkatan 1-3 "



satu lg bnd yg paling gua tak bole tolerate budak2 sini anti KISAS ramai sangat..pernah dgr sape tah ckp " kat mesir ni ada dua golongn je, KISAS dan bukan KISAS..adoila..wakpela nk letakkn gap kat situ sumeorg sama je pon...



ha, camne la kami nk mengaku kisas kalo dah cmni gayanya..sori terpaksa confess gua pon salah sorg yg pernah menipu kata budak skola agama hishamudin kg jawa louls..

Anonymous said...

wahahahaha. spesis dijumpai! kah4 (gelak sapwan)

tp consequence dari ko cakap ko sekolah hishamuddin/skolah klang tu lagi terok snanye drpd ko ngaku kisas. bile budak2 start tau ko bohong, ha, kan lagi terok kene cop. haha. baik ngaku aje. senang. lagipon aku rasa kalo kene bakar sket2 "fuiyo kisas!" tu bese la tu. tahan aje la drpd nak selindung2. kan?

stakat ni aku rasa paan la yg paling stone je muke kisas dia. kalo org tanye laju jawab kisas. walhal takde rupe kisas langsong! hahaha. faiz ali pon sama. terbaik.

-MNSKA

FabulouswithAs said...

hahaha lagi sekali,aku igt kt joden jek perangai2 cmnih...1 perkare,aku pon meluat...ape mslh sgt nk ngaku skola lame ?padahal skola tuh femes. hahaha mmg bgos lah..aku bile org da stat ckp kt klang tuh.aku tau da skola mane da mls nk teka kisas2 ke... apsal...nnti mesti kne cop asbiyah ke trus takot nk ngaku..padahal kite nih lagi lah skola ulu mane lg mls nk btau org skola mane konfem org xtau ktne ..lg penat nk explain skola ape..tuh pon aku slambe jek ckp "sambest,sblum org tnye ktne aku tnye dulu,mesti xtau punye ktne" har3..tak pernah terniat nk jwb kt org,ade lah 1 skola kt subang jaya nih ,atas bukit...bla bla..lg nyampah org dnga kot?

Anonymous said...

high five, asma! hahaha. ko memahami dengan terperinci sekali. bagos2. aku suke.

-MNSKA

Abdul Munir Sanusi said...

Tapi gua pernah menganjing budak SAMBEST macam ni pergualannya.

mun : hang sekolah mana?

budak baru : SAMBEST.

mun : macam best?


gua panas betul, kechik-kechik dah pandai guna short form macam doktor. cuba letak nama panjang-panjang. saya daripada sekolah bestari subang jaya. keh keh keh.


p/s-gua panas ada doc letak dekat file ER dengan perkataan KCO. gua pikir apa kejadah sakit KCO ni. sekali Know Case Of. selamat

majdi akhili said...

sama jer budak mane2 pon, yg bajet sekolah dia paling bagus kat dunia. kalau betol sekolah ko paling best kene la tunjuk perangai bagus2, boleh la sumbang name baik kat sekolah, mane tau member2 boleh antar anak-beranak kat sekolah ko sbb sejuk hati tengok perangai ko. ni buat perangai hodoh camtu, komfem bagi buruk seket sebnyak nama sekola tu.

btw, aku selalu jer singgah sini bosan2. selalu terhibur ngn citer2 kat sini.

ps: pesa ke budak maahad yg ko bgtau ni? kalau yer, boleh jer bagi sedas dua! hehe

jumb0 Gem0k said...

saya skola shams!tp org xbpe kenal pon skola sy..tp 'die' skola KISAS!wow,,mantop gle!haha

AFAR

Cik Mas said...

eh AFAR, skolah SHAMS? yg slogan dia "Anak Yang Baik Ialah Anak Yang Mendengar Kata" tu ke? Eh sy kenal lah skolah awak! Waaahhhh skola SHAM la..SHAMS terengganu kan!haha :D

p/s: malunye SHAMS seremban tak dikenali. SHAM terengganu SMKA terfemous kot ;p

aimi kisas said...

salam. ya allah, so true sgt kot benda ni. sy yang ex-kisas ni pon rasa pelik sgt bila ada budak2 kisas yg nak pusing2 nama sekolah lama diorg.smka kg jawa lah, sbpi kampung jawa lah. pastu memang lama sgt lah nak respon kalau org tanya dulu sekolah mana. jawab je dulu saya sekolah kisas cukupp.

nak cakap rasa bangga sgt, ha, tu memang perasan terlebih la tu. kalau tak nak cakap sbb segan perangai tak spt yang org selalu ckp; budak kisas ni baik, etc , tu sgt2 no komen la. maybe ada juga kebenarannya di situ.

apa2pun, ckp dgn nada neutral sudah. paling2 pun, org akan ckp, 'huiyoh kisas'. lepas org dah cakap tu, sama2 lah cermin diri, diri dah jd ke belum spt apa yg islam (kisas/sekolah lain) nak kita jadi.

wallahua'lam.

ini motto kisas (esp tazkirah utk ex2 kisas): fastaqim kama umirta (ini ayat dalam surah hud, ayat 50 lebih) (kalau nak masuk tandas kena cabut student tag, sbb ayat ni ada kat lencana)

[MH] said...

so true !

Unknown said...

haha.
perangai aku x cam dak2 so known kisas ok.

so x nak ngaku gak.

Anonymous said...

hahahaha..cayalah ac**t..sronok jgk pekena sedas dua dak2 kisas..ni ha aku muka pling stony dullness ngaku kisas..tp kadang tu aku kena explain lebih sbb riso org x tau skolah tu hapa..so aku jwb kolej Islam klang..kah2..skolah smka sik aku jrg sbot sbb kang org puas cari dowh tang mana tu..tp kalo ngn dak2 kedah, aku ckp je ha kt smka sik dari ngaku kisas..

n pellizz lah weh, jgn guna byk singkatan bab2 skolah sbb aku sgt2 la x tahu..haha..bese dak2 Sbp je suke singkatan2 ni..meh aku ngaku aku skolah SMKKP..ada sape tau?adoyai..pernah gk aku batak dgr skolah KGV..lpas tnye wrq n tgk cter lagenda budak setan baru tahu...~erk..tp tu mmg slh aku la sbb skolah tu femes...akakaka

alasan dak kisas x ngaku skolah:
1)takut org len rndah diri
2)xnak riak
3)riso org tnye ilmu agama
4)riso kang org pk bajet best n assobiyah
5)riso xleh berawek
6)susah nk buat jahat..

kah3.. -MFS

Anonymous said...

aku ex-kisas spm 20XX.
tapi aku memang x mengaku aku budak kisas.
aku kecewa dengan orang yang bermuka-muka sewaktu di kisas.
ade sorang sini, mase kat kisas, cakap berapi-api, last2 aku jumpe die pakai seluar pendek kat luar bilik die

satu lagi kalau form 4 x wat ape yang senior suruh, diorang cakap "tak redho ulama dahulu" tapi kalau form 5 tak buat, diorang cakap "tingkat tarbiah lain-lain".

sampai sekarang aku tak tau sape name "ulama dahulu" yang tak redho nih

Muhammad Nazrul Syazwan Kamarul Ariffin,

Kasrel Einy School.