Tuesday, June 21, 2011

gua belajar carik pahala dari orang yang kehidupannya lebih susah.

ini hari gua sama Ashraf Isa ada kelas clinical medicine dengan Dr Ashraf Zaki. kelas kali ni kelas amali/practical. dalam tempoh 4-5 jam, ada 5 patients dihidangkan untuk budak-budak. lepas agak 2 jam lebih doktor terangkan pasal patient-patient ni satu per satu, giliran kitorang pulak menenyeh badan patient. ada 3 kes chest, 1 kes cardio, 1 kes neuro.

sorang demi sorang budak menenyeh ikut giliran. gua duduk dulu steady je observe patients sambil menunggu giliran. patient-patient ni secara generally gua nampak hidup susah. secara luarannya kotor, nampak sakit. sesetengahnya berbau agak kuat. gua jamin la kalau budak yang bukan student medic kompem taknak sentuh punya kalau jumpa orang macam diorang (sedangkan budak medic pon ada yang baru pegang sikit terus pakai sanitizer. ceh pembersih sangat la konon). diorang ni tak mampu nak kerja dah. boleh kata semuanya 'bekerja' sebagai chronic patient. diorang mengharapkan dokte-dokte dan student hulur duit bila cek diorang.gua syak chronic patient tu dah diiktiraf sebagai satu pekerjaan dah beb kat mesir. kat hospital Fransawy tu kalau lu orang perasan, memang muka patients yang sama je belegar-legar bertahun-tahun. chronic patients la tu. kalau kena pada rezeki, dalam exam pun muka diorang jugak. so sama la kisahnya macam patient-patient kat kelas Dr Ashraf Zaki ni. dah bertahun-tahun jadi bahan examination untuk student semata-mata untuk dapat bayaran duit. so macam biasa sebelum kelas amali, kitorang dah disuruh kumpul duit siap-siap kat counter sebelum kelas start. bila habis kelas je nanti patients akan ambil duit kat counter. happy beb diorang kalau dapat duit even sikit.


gua nak cerita sini yang gua tersentuh dengan sorang patient ni tadi. nama dia Ammu Hamid. pesakit COPD old timer. dah jadi patient Dr Ashraf Zaki sejak 1992. gua jamin dia lagi power mengenal dan membezakan adventitious sounds daripada budak-budak tahun 6. lepas gua dan beberapa budak group last siap examine dia, dia bangun, pakai baju, terus pegi counter depan pusat tuisyen untuk ambil duit dan balik. dia paling awal siap diexamine. dia jalan pelan-pelan pergi counter. kena pulak time tu gua memang ada dekat counter so gua sempat nampak dia senyum happy dapat duit. "hamdolellah.." katanya sambil cium duit tu. gua pun masuk la kelas semula sebab nak tunggu Acap Isa siap examine patient lain. sekali gua perasan Ammu Hamid pun masuk kelas semula sama. apahal orang tua ni masuk balik? gua perati. rupanya dia pergi ke katil patient sorang lagi namanya Ammu Nasir (bukan nama betol. gua tak ingat nama betul dia) dan dia hulur duit! Ammu Nasir berkeras cakap "tak payah..tak payah..ko simpan la duit ni". Ammu Hamid cakap "takpe.. ko amik duit ni. keadaan kau tu lagi sakit daripada aku."

gua tergamam kejap. takjub, beb. takjub. lu orang boleh bayang tak? sama-sama patients yang susah pun boleh hulur sedekah. duit yang baru Ammu Hamid dapat tu terus dia kasi sikit sama Ammu Nasir atas dasar ehsan dan kasihan. Allah, mulianya hati dia. Beb, luarannya manusia nampak kotor, tapi hati dia lagi bersih dari kebanyakan orang. lu orang ada? itu jam jugak gua rasa malu dengan diri sendiri.



p/s: doakan gua sama rakan-rakan tahun 6. hati sentiasa tak tenang memikirkan final exam & masa depan. sini gua nak sharekan sikit entri dari blog member gua Encik Learner tentang kegusaran hati kami di tahun akhir. ok, selamat.

18 comments:

Learner said...

Balik2 CS je (bukan caesarian section OK!) aku terusha blog kau.

Tersentuh aku baca kesah ni.

Kalau kat wehdah aku, siap ada sorang patient dah jadi koordinator utk patients chronic yg nk jadi bahan teaching. Setiap pagi nampak muka dia. Aku bahasakan dia sebagai rais kisim patients.

Kesian kat dorang. Mencari rezki.
Kesan lahir di zaman diktator.

Apa lagi alasan untuk kita tidak bersyukur.

Muhammad Warouq bin Qamar said...

wah. siap ada pangkat jadi rais qism patient lagi. haha. lucu kekadang patient kita ni. tp betul la, derang banyak mengajar kita. aku berazam kat msia nanti aku nak jadi org yg betul2 serve patients aku. sebagai membayar jasa2 patient mesir yg penah mengajar aku macam2 erti kehidupan.

weh gi CS tak ajak! keh2

Anonymous said...

wow wow bestnya entry ni...betul sgt.. kalau dlm on the way g uni pun, kan ada pakcik mintak sedekah kan, selalu nmpk org2 yg hulurkan duit bg sdkh tu pun biasanya org yg nmpk biasa je/maybe patient yg jalan kaki g h0spital etc etc

-nak jd doc best jugak

Muhammad Warouq bin Qamar said...

bak kata senior-senior lama, kalau nak buat pahala berterusan mesir la tempatnya. lagi-lagi budak cairo U. orang mintak sedekah ada kat mana-mana aje dalam U tu dari jambatan U sampai la ke hospital belakang. bukan susah nak sediakan duit kecik time keluar rumah. segenih pun cukup asalkan istiqamah.

aku pun nak jadi dokte yg best kalau boleh. amin.

aiyqosim said...

Ini adalah salah satu dari beribu sebab gua respek kat u oll senpai2 mesir.

cayalah

didoakan kecemerlangan exam dan masa depan di malaysia kelak insyaALlah

Muhammad Warouq bin Qamar said...

tq baem doakan aku. amin.. amin..

kitorang pun respek abes kat junior macam ko, baem. banyak jasa ko kat mesir ni.

tq singgah

Effy Saiful said...
This comment has been removed by the author.
Effy Saiful said...

Aku baru je terdetik benda yg sama 2-3 hari lepas! [Chemistry? ahem]

Aku tersentuh tgk patient perempuan SLE sejak usia muda yg sekarang ni ada iatrogenic cushinoid. Sayu je muka dia.

Tapi kat kelas tusyen aku doc memang wajibkan student byr LE85 utk sorg patient sekali datang. So amountnye tu memang sama la. Bukan ikut ikhlas nak bagi berapa.

Kadang2 merungut jugak, sbb kelas kitorg 9 org budak melayu je. So kalau sehari 3 patient = LE85 x 3 bahagi 9 org student.

Tp bila mengenangkan sumber pencarian dia tu hanya berbekalkan modal penyakit dia tu, tak jadi nak merungut.

Ada yg sampai stop treatment sbb financial problems. Sedih kan. Sob3

mangchikla said...

Semoga Allah Azzawajal mempermudahkan segala urusan saudara dan sahabat disana, ditambahkan iman dan dijadikan saudara sekalian anak2 yg soleh kepada ibubapa masing2, ameen

Ndea Anuar said...

Subhanallah. menginsafkan. sampai jadik job derang eh? isk2. xpelah, dah itu carenye Allah nak bg rezeki kat diorg , kan... kite ni ade duit susah nau nak bersyukur. membazir lagi ade. thanx waruq 4 sharing.

Muhammad Warouq bin Qamar said...

effy, kitorang pun sama je ada fixed amount yang ditetapkan. setiapkali practical, sorang student kena bayar 25-35 genih. kelas dokte acap zaki ni student ramai gile so duit tu aku nampak banyak jugak la untuk patients (even tak banyak mana snanye). kesian kan tengok derang. nak bernafas pun kena pegang katil tp dah itu caranya derang carik duit.

Muhammad Warouq bin Qamar said...

mangchikla, amin! doakan kami kat sini dimudahkan urusan belajar dsbnye ye. tq singgah.

Ndea, ko penah datang sini so mesti ko tau keadaan orang2 miskin sini macamana. tu la, kita yang lebih senang dari diorang ni kadang tak bersyukur. merungut lagi ada.

Abdul Munir Sanusi said...

Lu kalau open cerita 'touching' memang gua nangis. Gua nangis bukan nannes. Ok, bye.

Muhammad Warouq bin Qamar said...

kah kah. ok ape nannes. nampak sikit cute.

orang mesir memang kadang perangai touching. gua pun sebak kadang.

jiwakacau said...

touching ar wrq....ahh...

Muhammad Warouq bin Qamar said...

kadang-kadang kena touching jugak. testing kelembutan hati. ekeke..

c's said...

Ini antara yg buat sy bangga duduk mesir. Yalah, biasiswa takdelah mampu nak bertukar handphone ipod, iphone segala, tapi kat mesir ni belajar byk nilai2 kemanusiaan.

sob

every cent we give means a life for them.

Muhammad Warouq bin Qamar said...

yes u should. kita kena bangga dok mesir ni. kadang kita mengeluh duit biasiswa tak cukup. sedangkan cukup sangat2. sedangkan orang miskin pun mampu bersedekah, ini pulak kita yg ada pendapatan sendiri. tq singgah baca!

Muhammad Nazrul Syazwan Kamarul Ariffin,

Kasrel Einy School.