Wednesday, January 6, 2010

cara meneka tajaan budak2.

salam sume!!

[kisah ini diubahsuai sedikit mengikut citarasa dan gaya bahasa aku menaip sesuka hati. namun kisahnye benar]

tadi aku ngan Acap Isa Saidi pegi buat izin dafa' [surat 'meminta izin' membayar yuran. ceh. bayar yuran pon nak kene mintak izin. aih~] kat pejabat Cairo U. lepas siap je urusan kitorg, masuk la segerombolan budak2 perempuan melayu dalam pejabat. baru abes kelas agaknye. daripada jenis pakaian musim sejuk dan cara menggalas beg sandang, aku membuat andaian bahawa mereke adelah student tahun 1.

kisahnye, tiba2 derang datang kat kitorg dan bertanya pasal kernih..

[dialog]


budak2 tersebut: err..nak tanye..kalo nak amek kernih macamane?

aku yg angkuh: ooh..bole je amek tp dah bayar yuran ke belom?

budak2 tersebut: dah,dah! dah bayar dah. [muke puas hati sebab dah bayar yuran]

aku yg angkuh: oo..ok..ade bawak kertas kuning dari bank tak? [resit bank. kalernye kuning x ubah2 sejak dulu]

budak2 tersebut: oh, ade bawak. bagi mcm tu je?

aku yg angkuh: aah. tp kene bayar 185 genih kot kalo x silap..kan acap kan?

acap isa saidi: aah..lebih kurang harge tu la..seratus lebih..

budak2 tersebut: HAA?? SERATUS LAPAN PULUH LIMA GENIH?? MAHALNYEEEE!!

aku yg angkuh: [tersengih sebab dalam hati aku dapat meneka sesuatu daripada reaksi diorg]


aku
dan acap isa saidi pon berlalu pergi meninggalkan mereka...


acap isa saidi [sambil senyum2] : budak2 JAIS la tu..tengok reaksi "ha??mahalnyeee!!" pon dah tau..

aku direct tesenyum sebab rupenye acap isa saidi pon berfikiran yg sama dengan aku tentang reaksi mereka. untuk menyedapkan hati dan sebagai confirmation test, aku pon sanggup berpatah balik sedikit dan bertanye:

aku yg angkuh: ni semua student JAIS ye?

budak2 tersebut: aah..aah..*mengangguk bangga*


aku tersengih2 dan tergelak2 kecil sehingga sampai ke rumah mengenangkan betapa predictablenye kami.

30 comments:

Abdul Munir Sanusi said...

haram. ko memang pandai ayat lah bai. rugi adik aku tak minang kau

[tapi, mana ada aku adik pompuan..haha]

c's said...

kejam abis

isk

btw, bg la sokongan kat adik2 jais.. yg ain shams ke cairo.. ad yg dlm g2g

Muhammad Warouq bin Qamar said...

radin,aah..tu la. aku ngan acap ni pon tak tersupport diri sndiri angkara JAIS. cmne la nak support adek2 JAIS yg len.

lg 1,dak2 skrg tak reti nak cari senior utk mintak tolong. aku puji tindakan dak ppuan tadi tu berani bertanya. aku sebagai senior JAIS yg pertama berasa amat kesal kerana sampai sekarang x kenal dak2 JAIS yg len melainkan batch tahun 4 n 3 skrg. haih~

Muhammad Warouq bin Qamar said...

cikmun,gua tak de ayat langsung pon bai. gua tenang2 je ketika bertutur. miahahaha. lu mmg nak mintak shot.

Eng Einy said...

hoh kutok junior JAIS sniri..sian derg, sedey je kalo derg baca ni


baek2 bro..walau macam mana sekalipon , at least JAIS bagi korg zakat..maka silalah bersyukur

Muhammad Warouq bin Qamar said...

eh. post ni bunyi mengutuk ke? ape point mengutuk kalo kene kat idong aku sendiri? len la kalo aku dak wilayah ke,dak len2 yg kaya ke. aku pon dak JAIS. kalo derang sedih,aku pon sedih. tp snanye aku tau dak2 tu tak sedih. derang kuat dan tabah. kami tabah dan ceria. dah biase dgn kehidupan. aku bercerite ni dgn tujuan menyampaikan point yg betapa mudah utk meneka budak2 tajaan JAIS ni. aku sntiase bersyukur setakat ni. tme kasih ustazah ramu :)

i said...

funny post..
tapi nak tanya..
kalau student yang PAMA support, macam mana aksi dorang pulak?
tau? hehe

Muhammad Warouq bin Qamar said...

ha,kalo PAMA lagi la teruk reaksinye kot. melainkan pama yg kaya raya. maka derang pon ok je. depends. lagipon besenye kalo PAMA, insyaAllah duit tu takde delay. PAMA kesian kat anak2 mereke. tp JAIS ni problemnye sebab delay duit masuk sampai 3 bulan pastu relek je mcm takde mende. dak2 tak ready utk menghadapi 3 bulan tanpe duit. tu yg seksa tu. siapa yg memahami tu mmg faham la. x leh citer lebih2. kang org kate aku x bersyukur la ape la. aih..susah..susah..

FabulouswithAs said...

hahaha aku 1st2 bace da agak da sape da.yeay waroq.sokong giler.hanya "kite" yg mengenali "kite" kan.hahahahahaha.
salam terharu dari budak jais urdun. [kecuali awe ,dia memang xde gaya dak jais da]

Muhammad Warouq bin Qamar said...

yes. akhirnye bantuan sokongan tiba dari seberang laut. caya la asma! heh. memang btol pon. kte yg mengenali kte. kite same2 JAIS takkan terasa punye la ble baca bende ni. lagi nak tesenyum ade la. asma,ready mansaf aa. aku tibe tak lame lagi. yeeha~

Anonymous said...

rase cam ade tambah2 la kn dialog ni..

FabulouswithAs said...

haha opkos la dak jpa mara xkan paham kite rase cmne...weyh...nnti sblom dtg btau ok bile..jg riso bkn setakat mansaf..maggi kari msia skali aku borong utk ko[sempat lg ke nk pos?haha]

Eng Einy said...

ops sory kalau terasa ;p

semoga Allah memurahkan rezeki kalian

Anonymous said...

err..rsenye diorg sume 2nd year.
kernih sje pon seratus lbh,dh la byr yrn mhl dh.
bdk private pon kdg2 sumenye bkn berkemampuan sgt,menghrpkn utk dpt tajaan

Muhammad Warouq bin Qamar said...

anonymous 1: aah,ade tambah. memudahkan jalan cerite supaya point aku sampai.

asma,aku nak pegi nanti aku hello2 ko dlu kat fesbuk ok. keinginan aku melahap mansaf buat kali prtama membuak2 ni. ngahaha.

ramu,relek la. buat2 bese je ok.

anonymous 2,oh 2nd year rupenye. aku ingatkan 1st year sbb derang tekejut semacam je ble aku cakap kene bayar kernih. 2nd year student patutnye dah maklum bende ni. papepon aku sokong ko. aku kenal ramai je dak2 private yg tak mampu. ade yg dpt tajaan atau minhah mesir memang syukur sgt2 la. tp yg dtg dgn ejen pastu susah nak dpt tajaan tu yg aku kesian tu. takpe2,rezeki ade di mana2.

Sape ntah said...

Memg patot pn dorang trkejot coz tme 1st yr kernih dok skali ngn dak mou..patot kernih tu plg mahal pn 20 genih je.mcm la drpd intan berlian

Muhammad Warouq bin Qamar said...

oo..patut la dak2 tu tekejut.dlu kernih skali ngan dak2 Mou rupenye. faham2. ahaha. memang mahal mcm haram pon kernih tu. mcm la ade cip elektronik ke ape kat dlm kad tu kan. padahal kernih plastik je pon. aih~

atun said...

kalo korg kne byr kernih...ntah2 xlme lg ktorg pon kne byr gak la ni...huuhu~
da la nk mnx shahadah qid pon kne byr LE25....padahal sme je mcm taun lpas....

Anonymous said...

kene byr 25?mcm kene tipu kat mak cik kerani tu je..sbb biasenye 10 je..kdg2 klu nasib bek free je..lps dpt syahadah,blah je trus buat2 xtau.org arab biase la ..nk cekik darah org asing je tau.

Effy Saiful said...

haha, predictable gile~ kesian kat bdk2 tajaan negeri sbb dpt stereotype miskin ;p

anyways,bdk tajaan johor mcm aku ni still paling miskin ok setakat ni.. kurang rm2k dari korang (T_T)

Muhammad Warouq bin Qamar said...

ha,atun,si anonymous dah tolong jawabkan utk aku tu. hehe. memang sebenarnye 10 genih je buat shahadah.

effy,dak2 johor takpe. walaupon dpt kurg,tp sumenye anak2 org kaya. dok JB sumenye. heh

maskedfacies said...

hahahahahahahahaha. lawak wei!

p/s: aku dok baca2, ko punya scholar dah x masuk 3 bulan. ke dah masuk? kalo belum, takziah. dah la sms ke Msia skg 8kupang kan? isk3. nway,aku punya duit br masuk semalam. Hehehehe (gelak setan)

ikhlas dari Mimi yg x sedar diri esok nak exam, dan lg p baca blog waruk =)

Muhammad Warouq bin Qamar said...

tu la. naseb bek scholar aku dah masuk. akhirnye penderitaan aku berakhir selepas mengharungi 3 bulan bersama indomee. aih~ha,sms 8 kupang tu mmg paling aku nak maki. mcm saitan. grrr..

duit ngko dah masuk tp ko kan nak kene kumpul duit nak kawen. miahaha. takpon kene ready 30% utk cukai kat bapak ko. kah2.

esok ko exam mende ni? surgery? gooc luck weh.

aku... said...

em..dak2 wafidin kna bayar gak x kernih mahal ni?? 185 gak ke?

wafi laa said...

yeke kne bayar?arituh amek kerneh xyah bayar apa2 pong

Muhammad Warouq bin Qamar said...

aah,wafidin len sume kene bayar same

wafi,dak 1st year MOU tak payah bayar kot.[ko wafi yg 1st year tu ke?sbb kalo wafi yg tahun 6 tu insyaAllah x kan tanye soalan cmni] ntah la apsal ko x yah bayar. JPA dah bayarkan kot.

Anisah Shamilah MS said...

:)

mesti best kalo cik D n ust H bace...
mana tau, dpt naik lgi..

btw,
kesian kat jr 1st year ain shams..
dorg mungkin kene tukar dr g2g kpd mou...
which means yuran jauh lgi mahal..

Muhammad Warouq bin Qamar said...

cik D n ust H adelah? heh. lampi abes aku memikirkan initials utk nama sape.

oh,kesian la camtu. lagi2 kalo derang memang x de tajaan. isk2. kenape kene tukar lak? duduk je la dlm g2g.

Anisah Shamilah MS said...

salah2..encik D.
ades2..kntoi x kenal pegawai ni bro.

hurm...bkn dorg yg nak..dorg x nak pon..tpi uni soh, sbb uni kate dorg rugi bile rmai sgt g2g..

erm..x taula progressnye ape..
ades2..terbincg mslh pulak.

Muhammad Warouq bin Qamar said...

oo~haha. lampi gle aku. kalo encik D n ust H pegawai kat umah selango tu mesti la aku kenal. kalo tak kenal memang tak dapat la aku nak calling2 force2 duit masuk cepat tiap2 awal tahun. heh

oo~ok.cenggitu la pulak masalahnye. haih~mcm2..kalo kene kat dak2 yg takde tajaan memang perit la menggigil2 pikir nak bayar yuran 8000usd. berkali2 gande dak g2g tu. tp tu la,hikmahnye dapat la belajar lg mudah. senang faham kuliah.

good luck exam okeh

Muhammad Nazrul Syazwan Kamarul Ariffin,

Kasrel Einy School.