Friday, March 18, 2011

mansaf di Mesir memang rare.


petang tadi gua buat lawatan tabaddul thaqafi lol ke rumah member gua budak2 Jordan. diorang ni classmates gua sejak tahun 1 dalam dewan kuliah besar tu sampai la ke tahun2 klinikal dalam kelas kecik2 memang muke budak2 ni je la. gua memang dah lama demand mansaf sama budak2 ni sejak-sejak gua balik dari negara Jordan tahun sudah dan rasa ketagih mansaf tu datang dalam tekak secara berkala. tapi mane nak carik mansaf kat Mesir ni melainkan budak2 ni la mangsa gua.

setahun gua tunggu akhirnye member rapat gua Naif atau panggilannye Abu Heresh call gua ajak datang rumah. gua dah syak dah ni mesti ade mansaf memandangkan dia ajak ni hari Jumaat. gua tau tradisi di Jordan diorang kat sana kebiasaannye makan mansaf hari Jumaat bersama keluarga (budak2 ni bagitau). gua tak pikir banyak terus datang dengan tangkas.

tak sia-sia. dari tangga gua dah bau mansaf. keh2. Naif saje nak buat surprise untuk gua sebab dia tau gua suke mansaf tapi sebenarnye dia tak tau yang gua dah bole agak. tapi gua buat2 tekejut lambang meraikan suasana.

so berjam-jam jugak gua kat rumah Naif. sempat jugak gua solat maghrib berjemaah dengan diorang. sedap suara sorang member gua ni. muke je jahat tapi power. lul. walaupon sekejap tapi banyak bende baru gua belajar. pengalaman la yang paling gua nak. ape barang belajar jauh2 tapi balik Malaysia nanti tak ade ape pengalaman untuk dikenang. baik setadi UKM.


Mansaf. yeahhh.
basically mansaf ni nasik yang dimasak dalam renihan khas dan dimakan bersama ayam/kambing serta sejenis kuah khas dari fermented and dried yogurt yang dipanggil 'laban'. aksesorinye adelah kacang2 ditabur.
taktiknye mansaf ni, kalo sedap laban maka sedap la sedulang mansaf tersebut. dan gua bersumpah laban bebudak ni masak memang sedap neraka. budak2 ni memang power bikin mansaf. bahan2 utama datang dari Jordan, kat Mesir takde.
cara makan: kepal2 nasi dan ayam kat tangan macam bola pastu sumbat dalam mulut. baru true. pastu habiskan sampai licin sebab mansaf ni asal dari perkataan nasafa yang bermaksud musnahkan/blasting to the ground.
budak2 ni cakap akibat kenyang sangat lepas makan adatnye ade penyakit post-mansaf syndrome iaitu stupor, lethargy, loss of consciousness, slurring of speech dan half coma. lul.


Mahmoud Alawneh. chef bertugas. orang kuat MU. muke agak kelat bile gua kabar MU bakal jumpe Chelsea quarter final UEFA champions league nanti.


Idrees, Aboushdeifat, Alaa. tengah sembang masalah sistem pelajaran kat Mesir yang tak membantu pelajar sangat dari segi praktikal dan skill. gua dengar je la tak amek pusing sangat.


Tarek - gua baru kenal. budak tahun 5 cairo U.
Naif/Abu Heresh - member kamcing gua walaupon dia pro Real Madrid. haremm.
Omari - genius medic tahap menyakitkan hati kalo dalam kelas manjang dia je nak bersuara.


Tellawi. mamat ni muke mafia arab. dak2 ni cakap dia ni jahat bukan main. appearance dia pon memang taiko. tapi sekali dia imamkan solat maghrib terus gua cair. sedap suara dia. sekali rupenye dia ni hafiz Qur'an beb. lu orang ada? lu orang hafal ke?


demm nampak gigi je gambar gua.



gua harap zaman U gua bermakna untuk gua kenang.

20 comments:

FabulouswithAs said...

aku rase ko da tertuka negare.ko blaja kt joden ke mesir nih waroQ ?!! :p

bnde plg rndu kalo blk msia adalah mansaf.adoi mati kne angkut sume bahan2 import dari joden blk nnti..

adoyaiiiiii pasal mansaf plak ko letak mlm2 bute nih... terembes2 salivary glands.nnti nk g round balad r cari mansaf ..nyum2

Muhammad Warouq bin Qamar said...

haha. aku ni name je stadi mesir tp selera aku sangat jordan. kalaulah joden tu murah nak pegi memang tiap2 winter aku datang asma oi.

ko angkut lebih sket bahan2 joden bawak balik senang sket kang kat msia aku numpang. haha.

ko takpe lagi terembes2 salivary gland bole gi carik siang karang. aku ni? lagi la tahap kempunan dewa dewi. sedih nak dapat jumpe mansaf sket punye susah. makankan utk aku kat balad sok2 ye. huu

aiyqosim said...

serius, mansaf memang sukar ditelan umat melayu buat pertama kali. tapi dua tiga kali, lancar je masuk perut. haha

paling suka part "baik setad UKM" haha

sinar_islami said...

Wow! Menarik.

Baca post ni macam kena makan mansaf..

Berangan ke Jordan smula..

Abdul Munir Sanusi said...

Terdapat banyak asal perkataan "Mansaf" ni. Ada orang kata daripada kalimah "Saffa" iaitu sapu. Makna masa makan, tangan ni menyapu akan nasi itu.

Tak kisah lah. Yang sedap akan mansaf bergantung kepada "jamid" yang digunakan untuk membuat laban itu. Jamid yang betul-betul power asalnya datang daripada Karak iaitu salah satu tempat yang banyak origin rakyat Jordan. Hingga ada pepapatah berbunyi:-

"Jamid karaki, laham baladi."

Maknanya : Jamid yang asal darip Karak dan daging baladi.


Cuba hang pekena pepatah Arab ni dekat member Jordan. Kompem diorang tergelak-gelak suka.

Muhammad Warouq bin Qamar said...

baem, tekak melayu memang susah adjust. tp naseb bek aku sekali try mansaf terus jatuh chinta. haha.

sinar islami, dah penah pegi jordan ke? tak penah try mansaf? uish rugi tu. baik pagi semula. haha semata2. tq singgah dan baca :)

Muhammad Warouq bin Qamar said...

jimun, gua dah agak lu mesti singgah punye komen. lu taiko jordan. haha. aku dah tgk sendiri dengan mata kepala aku rupe jameed tu. dan jameed yg diorang ni gune memang diimport khas dari karak, mun. memang sedap tak pancing. gua ni kalo bukan sebab tak berduit sangat, memang gua dah plan hanimun jorden tahu? gua suke jordan dari hummusnye sampai la ke mansaf.

Anonymous said...

abeh la kalo balek msia.kena bukak restoran arab plak deh

-SS-

Muhammad Warouq bin Qamar said...

bagos idea tu. bole start carik tapak.

Eng Einy said...

respek la ngn membe2 lu sume muka mafia tapi dalam hati beriman gila haha


ini kalau bg diorg baca belog ni habis la luuu

Muhammad Warouq bin Qamar said...

diorang ni lg la susah nak tau beriman ke jahanam ke. kalo kat msia yg beriman pakai kopiah lol. tp budak2 ni manade kopiah2 ni. org msia je letak kopiah tande soleh. derang ni dengan muke ganas, muke tak educated sekali dalam hati quran sama medic beb. haha. apekedehal.

harap diorg tak reti nak masuk gua pastu google translate. lul.

Lady NK said...

kuajja ko (ulang semula)..lapo nih

Muhammad Warouq bin Qamar said...

haha. tak tau la ko akan suke ke tak bile makan mansaf,kak. tp kalo org punye lidah hati2 mansaf pon bole. nyam2

Abdul Munir Sanusi said...

Takde hal datang lah lagi sini. Tapi, kalau ko bermimpi nak nikah orang jordan jangan harap. Memang payah nak kahwin Arab Jordan. Diorang jaga gila nama family diorang.


Tu pasal gua simpan cinta gua dekat wanita Melayu je lah. Wanita Melayu okeh apa? Bidayuh pun apa kurangnya.

Muhammad Warouq bin Qamar said...

uish lu jangan pandang rendah keistimewaan ppuan melayu beb. gua sudah terkene penangan melayu jawa. dalam beb, dalam. terus mandi tak basah makan tak kenyang. keh keh

jumb0 Gem0k said...

mule2 aku mcm terasa bile bce UKM tu..tp bile ade mmber ko yg len pon terasa so,aku xterasa da.sekian.

Muhammad Warouq bin Qamar said...

hah. apesal nak terasa weh? aku bukannye merendahkan UKM pon cume maksud aku kat situ adelah kalo dok luar negara tapi takde bende memorable baik stadi dalam negara. dan contoh dalam negara yg telintas masa tu kat kepala aku adelah UKM. ok la bukan UKM la, UUM ke, UIA ke ok? nanti aku tukar. chill ye cik anis.

jumb0 Gem0k said...

weh..mksud aku terasa tu adelah aku hepy ok...ko yg xphm skg!mksud nye aku bangga la ko sebut UKM tu...tp bile ade kwn2 ko kt UKM jgk meby ko bangga ngn kwn2 ko yg kt UKM tu laa..ala wrq~ko ni...xfhm mksud aku laaa..adeh~

Muhammad Warouq bin Qamar said...

haha. weh, common usage of 'terasa' kan ke utk sedih2? ko la yg kelirukan aku. lol. ayat contoh: "ko ni.. terasa aku tau.." ha kan ayat sedih tu. keh2. ok2, my apology. sile bangge :)

jumb0 Gem0k said...

wrq,aku terasa ngn ko...tu maknenye ayt sedih je yee...hehe...baik2...pasni kalo aku rse bangga aku ckp direct je yee..'wrq,aku tgh bangga ni' cmtu kan..mf yee..=p

Muhammad Nazrul Syazwan Kamarul Ariffin,

Kasrel Einy School.