Thursday, November 26, 2009

aidiladha di Darfur setahun yang sudah

salam sume.

dah lama rupenye aku tinggalkan Darfur. tak dapat aku nak ceritakan betapa aku rindukan tempat tu. mata aku terbukak melihat segalanya di sana. setahun dah berlalu. cepat. ape khabar agaknya mereka di khartoum, di kem pelarian Otash, di perkambungan Baba, dan di pekan2 kecil Darfur sekarang..


Kanak2 Sudan. tak termasuk aku walaupon ade kesamaan jelas di sana. Anak2 Sudan baik2. tak menyapa orang luar dengan 'hongga bongga' dan sebagainya.


setibanya di lapangan terbang kepunyaan United Nation (UN) di Nyala, Darfur


lapangan terbang di Darfur penuh dengan jet2 pejuang dan heli2 UN yang aku tak penah nampak selain dari dalam TV.


tertera pembahagian makanan asas kepada setiap pelarian di kem Otash.


daging korban dibahagikan sama rata kepada setiap keluarga di perkampungan Baba.


kanak2 Darfur jarang mendapat peluang menikmati daging. raya haji mereke pulun daging bakar seadanya. resipinya mudah: daging mentah + bara api.


antara rumah pelarian yg mempunyai arkitekstur yang terlawa.


melawat hospital kerajaan di pekan Darfur. bantuan perubatan susah nak dapat maka ramailah yang tak mau ke hospital.


aku hanya mengikut arahan dari seorang doktor pakar yang menyertai misi perubatan. aku pon tak ingat apebende aku buat mase ni.


ha,yang ni kompem2 la tengah amik vital signs kan.


melapah daging korban beramai2. meriah.


kanak2 beraya di aidiladha.


solat sunat aidiladha di tengah2 pekan Darfur. antara solat raya yg paling aku tak bole lupa.


selamat tinggal semua. ada rezeki aku betol2 nak datang lagi.





video bantuan perubatan misi tabung dapur untuk darfur 2008


parody izwan azir salleh membaca berita ala2 buletin utama. aku suke ni.



selamat hari raya aidiladha semua~

10 comments:

FabulouswithAs said...

oo ko g tyme raye haji ek taon lepas tuh....nmpk cam meriah jek even serbe kekurangan...mesti cam terkenang2 kan..[mesti kat cairo cam bosan2?ke bes].eid adha mubarak warouq!

Muhammad Warouq bin Qamar said...

aah,aku gi time raya haji. rang gi mekah,aku gi sudan.aih~haha. tp derang still sambut dgn semeriah mungkin even miskin.

oh,raya aidiladha kat mesir happening. yg bosan cume raya adilfitri je. salam aidiladha utk ko jugak~

Neo Rantissi said...

what a great chance bro, what a chance~

Muhammad Warouq bin Qamar said...

tq jenal..mmg ni peluang terbaik penah aku dpaat stakat ni. kalo ade chance camni,ko gi la

c's said...

npe taun nih xde misi darfur?

nk paste bnde2 nih msk PO bleh x?

:D

kullu a3m wa enta bikhier.. slmt ari rye~

Muhammad Warouq bin Qamar said...

tahun ni dewan pemuda masjid malaysia [DPMM] takde rezeki lebih kot nak taja budak2 pegi dah. dengarnya tahun ni hanye 2 orang je wakil dari DPMM yg pegi ke sana. takpe,insyaAllah tahun depan ade lg~

nak paste kat PO? sile2. tp alter2 la sket. segan la.

XD

kullu sanah wa enti bardu bikheir wa ilallahi aqrab

Abdul Munir Sanusi said...

pergh, gua ngok lu paling macho sekali. lu pegang itu patient dgn penuh yakin. gua ingat lu mmg boleh jadi student medik yg dapat 4 fleet....heh

mcm lu boleh pergi? org dalam ke?

Muhammad Warouq bin Qamar said...

gua la paling cuak skali dalam ramai2 tu lambang mase tu ilmu klinikal di paras terendah. heh. gua buat2 je muke kompiden tu sebab tanak patient lari. tp snanye gua cuak harem. 4 flat amendernye mun. gua kat sni manjang ckup2 makan je T_T

DPMM mintak 6 orang budak dari seluruh mesir utk misi ni. aku pon apply la. naseb2 je terpilih. rezeki,beb. alhamdulillah

Anonymous said...

haebat gile artis ni. -shakirah

Muhammad Warouq bin Qamar said...

artis hamendenye. aku runcit-runcit sajor shakirah. tak buat ape pun kat sana. sekodar menimba pengalaman dan merasa hidup diorang. yang hebat tu budak2 lain. iskk..

Muhammad Nazrul Syazwan Kamarul Ariffin,

Kasrel Einy School.