Sunday, February 3, 2008

kanak2 riang dari joden

Salam sume!!

Hehe..lame dh tak apdet kan?ha..naseb bek aku dh sound awal2 aku tanak apdet sbb aku bz nak mampus stat cuti hrtuh..yg plg wat aku bz ialah Sinai explorer 2008 tuh..aku pengarah n akulah kuli..maka mmg merase la sedikit ujian kesengsaraan membawa 170 org ke semenanjung Sinai..mmg mencabar..thn lepas aku bwk 40++ je dak laki..thn ni lak 170 org yg 85% dr sume adelah ppuan..maka kesusahannye bertambah berlipat3333333 kali ganda (sape setuju?hehe..)

tgk la umat ppuan yg ramai..ade 170 pe'el sume skali..

***
Ha..tp bende yg best berlaku time abes exam n winter break ni snanye adelah kedatangan 3 manusia mulia dari bumi yg mulia joden ke Negara kami,mesir yg hina dina ini (kalo pakcik husni m*b**ak bace ni,abes aku kene tangkap)

Sampai2 je dak2 ni malam 26 januari hrtuh trus aku jamu derang ngan masakan aku yg dh sehabis power (tp derang kate “ni je ko mampu wat?”..hehe..)maka,sembang n gelak sampai kembung sehingga kesubuh setelah selesai makan..aku sonok tol dpt jupe derang nih..lame tak nampak..rindu btol..ijat dh bejambang nak melawan tokeh..mando ngan misai bersambung janggut yg mengkagumkan..n awe yg nmpak lebih matang skang (dan terkantoi sudah berawek..hehe)

***

Merata gak aku bwk derang ni..sinai pon aku bwk derang..n aku bwk skali amin (abg si ijat yg gelak sepesen ngan ijat)..mcm2 cerite ade kat Sinai tuh..nak cter detail panjang sgt la plak..cter yg best2 je la..

yg takleh lupe,kat Dahab kitorg tdo 5 org sekatil sampai bahu kene bahu n tdo secare static sepanjang mlm..hehe..rimas gak aku sbb ssh nak men hs..haha~

pastu ade la gak g men ‘buggy car’ yg sgt masyuk bak kate ijat..mmg bebaloi walaupon agak mahal..puas beb pusing2 tepi pantai sampai ke oasis (nak tanak je oasis de)..pastu g makan2 seafood yg murah (mahal gak snanye..tp murah nak banding kedai len)..

hah..ade gak pastu kitorg g panjat gunung musa..kalini dh masuk kali ke 3 aku panjat gunung ni..tp kalini la aku rs betol2 nyesal panjat sbb cuaca mmg luar bese..angin kuat nak mmpus + sejuk bangkong..nsb bek ade mando,leh gak bepeluk2 berkongsi haba (haha..mati la~ukhuwah beb,ukhuwah..)..spanjang naik gunung smpai turun gunung aku bekepit ngan mando..ijat,awe ngan amin dh ilang awal2 lg..kitorg cube panjat selaju mungkin sbb mando kate nak tgk sunrise (kitorg stat daki kul 2.30 pagi)..akhirnye dlm cuaca buruk tu sampai gak kitorg dlm kul 5 kot..mando dh tak tahan sbb sejuk..jari kitorg dh takleh gerak..nek skejap je atas puncak pastu cepat2 turun kat check point terakhir balik sbb sakit sgt2 tgn..cm dh nak frost bite je aku rs..cepat2 beli the panas pastu pegang je nak panaskan tgn..mando kate,”gi mampus la matahari nak rise..jari aku lagi penting”haha..last2 tak tgk pon sunrise tuh..

pastuh ble dh terang,kitorg turun balik..gigil2 kaki sbb letih yg amat..mando kate de dh tobat takkan wat keje2 cmni lg..hehe..ayat tu aku penah gune time first time g Sinai thn 1 dlu..last2 3 kali gak aku g..

penuh sesalan sbb gi sinai wat kali ke 3


***
ha~cukup la kisah Sinai..

smlm aku bwk dak2 ni g asrama rumah Malaysia abasiyyah(ARMA)..kasi derang tgk melayu mesir puas2..hehe..buang karen je ngusha awek msia-mesir..pdn muke korg..haha..kat sane dak2 ni mentekedarah puas2 sbb ade bazaar makanan melayu(bazar karnival PERUBATAN)..nasi dagang,nasi kerabu,apam balik,nasi ayam,nasi pilaf,dll..sume selamat disebatikan dlm kenangan perut2 mereke..

bazar karnival PERUBATAN di ARMA
***

siang td aku ngan apis bwk dak2 joden sengal ni sume ngan adik apis n kawan2 de dari rusia jalan2 pusing kaherah (apela yg ade kaherah ni?tak faham tol la aku..)
kitorg gi pyramid Giza,masjid amru al-as,kubu salahuddin al ayubi,makam imam syafi’ie,makam imam waqi’,dan muqattam..ha~cam nak mati terkulai kepenatan sampai tepakse cancel tentative ke muzium tahrir (melencong ke restoran Hardees n McD bg melempiaskan nafsu makan yg bergelora)
***

smlm lak dak2 ni g jln2 kat fayyoum..balik2 je sume kate kat aku yg tak gi ni,"weh,rugi ko tak gi,wrq..'best' beb~.."haha..pdn muke korg..aku dh ckp awal2,takyah la gi..kan dh kesal..heh..mane taknye,gi sane je tgk istana qarun kecik je,pstu gi air terjun(shalalat) nmpk mcm longkang bak kate awe,pastu gi ladang mangge takde buah,pastuh gi kincir air nabi Yusuf tak berfungsi n takde air..haha..salah timing korg gi ni..

pg ni lak si apis bwk derang gi perkampungan Firaun..mungkin best kot..aku taknak gi sbb cam mahal n aku tak berminat..

hurm~luse dak2 ni dh nak balik joden dh..kejap je 2 minggu belalu..tak sedap tol..korg ni aku ajak tdo sni 2 3 bulan korg tanak (kalo aku jd derang pon aku tanak dok mesir lame2..hehe..aih~mesir2..) ..enjoy btol time dak2 ni ade..hidup balik suasana kehidupan aku kat snih..kalo nak hrp aku gi joden tggu JAIS kasi 10,000 stahun dlu la..heh..mimpi la lg lame2..takpon tggu la aku gi honeymoon kat sane nnti..haha..

galeri dak joden sengal:


ijat ngan awe muke lapar cr nasik kat dapo uma aku



awe & wrq - member dari umur 6 thn



ni candid ye..tak men r posing2



ijat ngan abg de (amin) kat maqam nabi Saleh a.s



ekspidisi buggy mencari oasis (mando kate muke de nmpak angkuh)


buggy..mahal tp ijat kate bebaloi n puas ati



lembu Samiri (kiri aku tu ayah Faiz 'laloque' mansoura)



kitorg tetekan akibat bas yg sengal..mase depan punah..(awe bikin spoil gambar)



abg armando mendoza dgn janggut yg mahal..geram doh..nak gak



nyangkung sambil nyanyi lagu kebangsaan @ panorama piramid



sabar la ijat..isk2..sume ni dh taqdir aku dpt stadi kat mesir yg sengal..


7 buah patung baru di semadikan didinding piramid (pe la masalah korg..aku kesal)


seizure sbb takleh terime hakikat mesir tak best


p/s:tak puas la becerite..

8 comments:

DaRk AnGeL said...

sangat best galeri2 ini~!
especially tunggu bas sengal tuh..
hahaha sengal lar korg~
hahahaha~

Muhammad Warouq bin Qamar said...

mmg..gambar tggu bas tuh mmg mntap..tp awe buat spoil..haha..

Nadia Nor said...

aku ske gmbr 2nd last XDDD
siot dowh, korg best gle beramai2an kat sana...aaa kalo ko kesal ngan petempatan ko, aku nyer kesal ko tak pikir camne?
aihhh.

Muhammad Warouq bin Qamar said...

nad..ko tak perlu kesal lantaran US yg sgt maju..aku ni pe yg ade?batu n pasir je..serta taik himar bersepahan bertaburan bak pepasiran pantai..

marilah bergambar secare pelik~[kempen utk dak2 yg gemar bergambar secare abnormal]

Anonymous said...

best gle la ktorg dpt tourist guide cam ko warouq...nnt dtg r jordan..jasa baik korg ktorg balas

Muhammad Warouq bin Qamar said...

ijat..toksah baka2..letih melayan beb..

Anonymous said...

wahh.. korang sgt bergaya la time amik gambar. aritu pg pyramid xpnah plak terpikir nak wat action2 camtu. aiseyy.. kreatip betol

Muhammad Warouq bin Qamar said...

heh..tq2..kitorg kalo psl begambar mmg kreatif..[kreatif la sgt..]

Muhammad Nazrul Syazwan Kamarul Ariffin,

Kasrel Einy School.