Monday, May 17, 2010

lepas abes tengok bola kat ahwah bawah rumah tadi [barca menang liga. weeehu~], aku bergegas ke Khairuzzaman tak berape jauh dari rumah. niat asal nak ambek sikit sisa2 duit yang ade dalam akaun HSBC buat tampung makan minum seminggu ni. [semua Khairuzzaman kat mesir ade HSBC atm] tapi macam biase la, kalo dah alang2 kat depan Khairuzzaman mustahil la aku tak masuk. dapat rasa aircond dia pon jadi la. aku suke suasana dalam market yg maju macam tu. even takde duit, cuci mata pun sedap.

aku ni nafsu shopping pelik. kalo shopping aku tak heran barang2 mcm henset ke, mp3 ke, iphone ke ipod ke jadah tu sume. sebab tu henset aku dari 2005 tak penah tukar2 steady je cabuk. baju2 pon jarang aku beli. tapi kalo masuk kedai2 macam market2 ni memang aku suke. abes segala jenis makanan aku angkut macam kan kaya bonar. yg bestnye, kebanyakan barang2 kat Khairuzzaman lagi murah bebanding kat luar [promot]. so ceritenye, tadi aku pon ambek la macam2 bende buh dalam bakul. terus pegi kaunter nak bayar..

aku beratur belakang 3 orang. 2 paklong dan sorang maklong. banyak jugak barang dorang so aku tunggu. bile sampai je giliran maklong yg sorang tu, tibe2 berlaku perbalahan di antara beliau dan cashier. mule2 aku buat donno je tapi lama2 aku lak menyirap tunggu dorang gado. aku pun pasang telinge. rupenye makcik tu tak puas ati apsal mayonis botol kecik tu hargenye sampai 12 genih. aku pun tengok la mayonis cap ape makcik tu ambek. rupenye cap Mazola [mayonis paling sedap aku penah rasa kat sini]. memang la mahal. makcik tu tak puas ati, dia nak tukar amek yang len. sekali dia datang balik dengan botol Mazola jugak tapi saiz lagi besar. tu pun dia dok membebel lagi runsing sebab harga botol besar tu 23 genih. ai,makcik ni kalo nak makan Mazola bayar je la. kalo tak nak, makan Heinz sudah. stress pulak aku tengok makcik tu.

so lepas beberape ketika, sampai la giliran paklong depan aku. ha, ni bagus sebab laju. satu2 barang dia aku tengok di scan. elok je time dia nak bayar, tibe2 ade makcik sekor datang mencelah depan aku. langsung tak pandang aku yang duduk lama2 dalam line ni terus motong. aku tengok je dia parking pelan2 depan aku. muka dia atonic. shaitan bukan perangai tersebut?

aku dengan penuh kesabaran yang tersemat di dada, terus bagi can kat makcik tu. barang dia tak banyak pon so aku tenang2 memasung rewang masa yang sempit. then time tengah nak scan satu tin pepsi dia, dia tibe2 mintak kat brader cashier tu tukar pepsi dia sebab dia tak nak pepsi tu sebab ade gambar pemain bola. dia nak tin pepsi lama yang biasa tu. aku pandang lantai bertasbih dan bertahmid. sama je la rasanye, mangkuk. terpana aku dengan sikap tu. brader cashier cakap stok pepsi lama dah takde yg ade versi gambar world cup tu je. tapi makcik tu degil yang abadi. so berlaku lah perbalahan lagi. aku masih tertunduk layu. time tu makcik tu dekat je dengan aku memang aku rasa nak tubi perut dia dengan siku. perlukah makcik2 ni menjadi terlampau teliti sebegitu. aku kesal.

24 comments:

Cahaya Pembuka Hatiku said...

huhahaha.. aku kagum dgn kesabaran ko.. bgus2..

Muhammad Warouq bin Qamar said...

trimas. aku memang bersabar. mahmudah sgguh sifat aku kekadang

Effy Saiful said...

ya Allah.. i tot i was the only one yg kena.. rupenye mmg perangai universal mereka! sigh~

tp kelakar gak la tgk tahap mentaliti org2 kt sni..mcm2 org bole jmpe..hehe

btw knpe blog post anda selalu tiada tajuk? ;p

aishah said...

owh mcm tu rupe perangai org arab...
husnu zonnye,kuat pendirian...

Muhammad Warouq bin Qamar said...

effy, 5 tahun kte dok sni bukan sekejap. mcm2 kite dah jumpe. bole buat theses dah pasal derang ni aku rs. hoho.

oh,sebenarnye aku selalu terlupe nk bubuh tajuk. tapi takpe la. nk pk tajuk pon satu hal jugak.

Muhammad Warouq bin Qamar said...

aishah, tak sume arab camtu. tapi kebanyakannye la. bile aku pegi jordan haritu aku tengok arab kat sana len. derang lg power bab common sense dan lg berlemah lembut. even kat sudan pon orangnye baik sgt. bukan nak kate mesir teruk semuanye,segelintir derang best. tp sebahagian besarnye menyakitkan hati. kat hospital bole jumpe hari2. heh

aah,pasal kuat pendirian dan berkeyakinan tu memang positifnye arab mesir. sume tanak kalah tu. haha

syidi said...

aku rasa makcik itu ialah penyokong tegar real madrid.
dan kat tin pepsi itu adalah muka messi.

maka,kebencian dia sangat meluap2 kepada messi.

Muhammad Warouq bin Qamar said...

haha. tak sangke makcik tu pon layan la liga. patut la instinct aku utk menyampah kat makcik tu meluap2. anti barca rupenye. kuajja punye makcik. [padahal gambar kat tin tu snanye gambar drogba la. ahaha]

FabulouswithAs said...

1 je ke cashier yg ade?haih

Muhammad Warouq bin Qamar said...

ade 3. tapi aku dah teberatur situ aku tggu je la. kaunter len pon mcm ramai jugak mase tu. tp bagus gak aku dok je kaunter tu kalo tak, tak jd la cerite ni.

Eng Einy said...

haha suke komen waruk yg last ni. haha lagi.


erm , tulah nak tanye, ape masalah makcik tu senarnye ?

Muhammad Warouq bin Qamar said...

haha

makcik yg mane satu? makcik yg 1st tu masalah dia dia tak pueh ati mayonis import tu mahal sgt.

makcik ke 2 tu aku pon tatau ape masalah dia. gambar pemain bola tu kat tin je pon. bukannye efek rasa pepsi tu ha. adoi problem btol

Anonymous said...

susah jugak kerja cashier ni ye..

Muhammad Warouq bin Qamar said...

mencabar. dah la berjam2 dok scan barang,kire duit. kalo kat msia lagi aku kesian sebab kebanyakan cashier takde kerusi. berdiri je berjam2. tp kat mesir ni ade kerusi. itu pon malas lagi sampai isi barang dlm plastik pon suruh kite buat sendiri. haish

Unknown said...

g memane supermarket kt sini, ragab son ke khairulzaman ke gitu la ragam makcik2 ni. main potong2 Q sesedap rasa, ade je mende yang xpuas hati pastu gaduh lame2 sbb mende yang xpenting pun. ade je isu nya. nasib la xsampai tahap buat smack down. isk,xpaham betul.
bole sampai tahap meleleh air mate r tahan sabar kkdg

Muhammad Warouq bin Qamar said...

btol2! ahaha. derang takde la sampai nak smackdown kan. tapi kite yg menahan sabar ni yg nak bg smackdown sedas je rs. tak payah kate market, kat airport pun perangai mcmni jugak. potong Q mase nak check in. takde beratur,sape rebut cepat dia dapat. aku bengang sampai speechless mase nak gi joden hrtu. dalam hati aku dah mcm2 jenis binatang aku sebut

Anonymous said...

gua ingatkan lu nak bagi kaki saje-saje kat makcik tu.keh3.

sekali sekala tak beradab


-cikmun-

Muhammad Warouq bin Qamar said...

kesabaran masih boleh dibendung ni ha. tp aku senanye risau gak sebab makcik tu besar. silap2 aku yg dikaki2kan. ahaha

Fawwaz Zamri said...

ko nie warouq ~ ayat mmg leh stomach ak nie pecah..~ budus juge ye org xnk pepsi tu sbb tin die camtu..kalo anak menakan ak ke xpela..nie makcik yg badan dh besar camtu..~ haih..

Muhammad Warouq bin Qamar said...

itu la pasalnye. kalo budak2 sekolah la wat perangai cmtu aku dah libas dah pipi dia. tp ni orang tua masalahnye. tepakse la aku bersifat penyabar. ai,mesir pawas..mesir.. kene banyak sabar

Anonymous said...

owh i will not be that sabar... i will just say nicely to that makcik bahawa ianya giliran saya membayar, so sila hormati orang lain dan terus potong line dia pula. dgn muka yg konfiden showing my rights. and i would just amik je botol tuh taruk tepi as she is so fussy about the gmbr on the bottle and tell her not to buy it and go find other places. yup.. no hesitation doing so sebab darah arab pun mengalir in my blood jugee~~
muehehehe.

thank God tak tertembung dgn org2 yg macam tuh. maybe perancangan Tuhan itu cantik supaya i wont make such scene in the public.
=D

-Dark Angel a.k.a Kak Shifa-

Muhammad Warouq bin Qamar said...

hahaha. kire ni sambungan la pasal mesir yg saye cerite kat kak sipak dlu2 tu. tabah kan saye? ahaha. memang dlm hati dah nak buat samting dah tapi memandangkan darah arab tak mengalir dlm badan [see the skin la kan],so masih mampu berjuang menuju kesabaran. ikut ati nak jentik2 dah. huhu

tp respek la kak sipak mempunyai semangat memperjuangkan hak mcmtu. kak sipak bole dok mesir saye rs. kat sni kalo buat scene kat public pon x jadi hal sebab sume arab suke buat scene. haha. ai,naseb la kat msia org masih tau common sense kan

tq singgah kak!

Mohd Faizal Bin Nor Azmi said...

hahaha..

kalau abg la, dah lama suruh makcik tu duduk belakang, sesedap rasa dia je nk potong Q

respect la kat ko waruq, sunggu tabah, kalau abang dah lama sound makcik-makcik tuh, perangai macam budak-budak

Muhammad Warouq bin Qamar said...

tu la,saye ni kene belajar skill2 sound orang. kureng sket. kalo tensen besenye maki dalam hati je. eheh..

Muhammad Nazrul Syazwan Kamarul Ariffin,

Kasrel Einy School.