Thursday, May 6, 2010

salam sume!

tadi aku pegi ahwah [kedai kopi] tengok bola dengan Daud sulaiman dan farhan salleh. match Madrid vs Mallorca. macam biasa, kadang2 member aku Muhammad Salah ni datang. dia ni pun suka tengok match bola especially AC Milan. la Liga pon dia layan sama. dia pun duduk dekat2 ngan kitorang sama2 nak layan bola. dia ni penjual stokin. umur dah 30 lebih. macam biase, dia ke hulu ke hilir bawak beg hitam dia yg berisi stokin & kasut comel2 untuk budak2 kecik umur 1,2 tahun. selama ni aku tak penah pon terasa nak beli stokin kat dia sebab stokin aku melambak bertempiaran kat rumah. tapi kalini paan salleh tibe2 ajak beli stokin kat dia. aku pon set. kitorg amek 3 pasang. sorang satu sume kaler itam. dalam kepala aku memang setting nak buat stokin main bola je. tu pasal pilih kaler itam. pastu aku beli sekali 2 pasang kasut baby kecik2 tu sebab tak tahan comel sangat rupe bentuknye. pas pilih kitorg bayar [Daud yg bayar sebenarnye].

masa bayar tu aku tenampak kat tangan Muhammad ade pegang botol putih. aku syak botol obat. aku pon amek dari dia pastu baca label obat tu. aku tanye dia ade convulsion/seizure ke sebab botol tu tulis sodium valproate. memang betol mamat sorang ni ade epilepsy. dia kata last dia kene attack semalam masa tengah jalan jual stokin. aku terus kesian kat dia. syahdu betol. dah la sakit, jual stokin lak besungguh2 dari matahari terbit sampai pkul 4 pagi baru balik rumah. obat2 yg dia makan tu mahal katanye. sebotol 50 genih. susah nak carik duit katenye. dia ni bekas student degree Al Azhar bidang pertanian. tapi takde kerja yg dapat support dia selain jual stokin. aku pon terus tak jadi tengok bola. sembang je sepanjang match kasik dia relax sket sambil hirup2 teh.

nak dijadikan cerita, sekali masa tengah2 sembang sambil tengok match tu datang sorang makcik jual tisu ala2 gaya mintak sedekah tu ha. makcik tu lalu, aku macam biase senyum aje lambang senyum itu sedekah. si Muhammad ni lak tibe2 sapa makcik tu laju2 pastu dia hulur duit! aduiyai, aku rasa merah padam muke aku masa tu sebab malu kat dia. dah la susah nak carik duit, saket2 pulak tu, pastu duit yg sket tu dia tak bekira pulak nak sedekah. pahala bersepai2 oi.. baiknye manusia ni. tehiris aku bhai..

dah2. tu je cerite aku malam ni. ade la tu pedoman sket2. selamat beramal!

7 comments:

Effy Saiful said...

ish sedihnye cerita ni (T_T) tetibe rasa malu plak~

p/s: power gile arab ko wrq! n pharma ko! aku tatau apa epilepsy dlm bhs arab (-_-) sila tunjuk ajar (cium kaki wrq)

Muhammad Warouq bin Qamar said...

ah ko jgn ngengade. ko sama mcm pikai sulalu buat2 tatau bahasa arab padahal supra.

tp memang sedih cerite brader ni

Haru said...

selamat beramal indeed

Haru said...

terima kasih, post ni best

Muhammad Warouq bin Qamar said...

renung2kan,dan selamat beramal okeh! tq singgah atiqah hanifah. really appreciate it :D

Anisah Shamilah MS said...

sgt2 malu...
thanx bro.

Muhammad Warouq bin Qamar said...

welcome~ tq for spending ur time here :D

Muhammad Nazrul Syazwan Kamarul Ariffin,

Kasrel Einy School.