Wednesday, February 24, 2010

mamlakah el-hashimiyyah day 3 part II

II

"wah lautt!!.." aku bersuara selepas terjaga dari membuat taik mata.

"tu la laut mati.." balas wan mohamad izham yang tengah memandu.


dalam 2 jam lebih perjalanan dari Tofileh ke laut mati, suasana penuh salji dah betukar jadi cokelat2. dalam jarak masa 2 jam je cuaca berbeza abes. pelik sgguh. ke, ilmu geografi aku yg bongok? kesal tak belajar sungguh2 masa PMR dulu.

plan asal nak ke laut mati dilencongkan seketika ke Hammam Ma'in. tempat mandi air panas. serupa shalalat kat Faiyum cuma lebih lawa, lebih tinggi, panas, dan benar2 adelah air terjun. bukan mcm parit. [perasaan kecewa melihat air terjun di Faiyum masa tahun 1 dulu belom abes].

***

menggelupur sekor2 kelaparan. segala jenis makanan yang kami ada kami keluarkan dari kereta untuk ke kolam. memang mcm picnic keluarga. aww, sweetnye kami. macam haram.

usaha membuka tin tanpa can opener. meski sukar, lapar mengatasi segalanya.


segala penat badan yang dirasakan sepanjang hari di Petra terasa lega bila berendam. air terjun yg menerjah dari atas direct ke kepala menghilangkan rasa pening2. tujahan ke badan lak rasa mcm duduk dalam mesin urut Ogawa. oh~ sgguh pandai aku exaggeratekan perasaan sndiri. namun ada benarnya.

ini baru air terjun,beb. dan panas gilo.


badan aku rasa nak gila. heat regulating center aku pasti konfius berkali2 sebab pagi tadi sejuk beku,pastu tengahari tiba2 panas tak pasal2. kalo aku la menjadi heat regulating center, pasti aku bengis.

selepas berendam dan bersauna sedas dua, perjalanan diteruskan.

***

"korang je la pegi mandi laut, aku dah tak larat tengok laut mati ni.." ujar syed ahmad izzat tuan besar.



berlari2 anak la aku dan muhammad farhan salleh ke pantai tanpa lengah. perasaan gembira tak dapat aku bendung lagi. mana taknya, dari kecik aku selalu baca pasal laut mati. point paling rendah dalam bumi serta laut paling masin kate national geographic channel.



tak sampai 10 minit masuk laut, aku naik balik laju2. tak gembira sangat rupenye natangalah laut ni. pedih abes kulit aku. bekas2 luka seluruh kaki aku masa main bola bersama FC alfawwaz [woo..teringat ustawat T_T] menentang wa'dul haq haritu memang menyengat. garam masuk dalam luka. memang terbaik bukan? cubalah di rumah.

muke tahan pedih dan gatal2. namun masih angkuh.


tapi ketakjuban terhadap laut mati tu memang terasa sangat. macam meniarap dan telentang atas darat. betol2 bole terapung rupenye. ingatkan national geographic tipu aku.


to be continued-

7 comments:

Eng Einy said...

hahaha naseb baek masa sy mandi rituh takde luka so takdela pedih mana okeh.


dulu time bodo2 dulu kan, saya ingatkn istilah 'terapung' tu maksudnye kita bole berjalan atas laut mati macam Wali Keramat...hahaha bajet berat 500 gram



wey korang tak main bendang2 ke kat situ ha? salut r lumpur cket kat muka baru comel

Muhammad Warouq bin Qamar said...

haha. x,x main. sebab badan tak tahan pedih dah. dah x mampu tahan. memang gatal2 abes. naseb bek x kene muka air garam tu. kalo x memang meraung2 la aku air garam tu masuk dlm luka2 kesan shave. agagaga. saketnye

Anonymous said...

Hello,
I have developed a new clean web 2.0 wordpress theme.

Has 2 colours silver and blue, has custom header(colour or image).
I am curently working on it, so if you have suggestions let me know.

You can view live demo and download from here www.getbelle.com
If you found bug reports or you have suggestions pm me.
Wish you a happing using.

many thanks to [url=http://www.usainstantpayday.com/]USAInstantPayDay.com[/url] for paying the hosting and developement of the theme

vogenerce

Ndea Anuar said...

oh aq pun pecaya la sket lepas tgk ko sendiri baring atas air tu. hehe.

Muhammad Warouq bin Qamar said...

ha~aku sndiri pon x caya sampai la aku sndiri buat. ajaib woo. gi r joden weh

Anonymous said...

salam,sy ade dgr tazkirah.ktenye, xelok mndi kt laut mati. sbb tu tmpt yg dilaknat Allah. diterbalikkn bumi sbb kaum nabi luth amalkn homoseks. zmn shbt2 dulu,dilarang ke laut mati sbb dilaknat Allah.klo lalu laut mati pon,akn tunduk je. airnye pon makruh klo gune.

Muhammad Warouq bin Qamar said...

oo ye ke. kalo camtu saye kene tanye kepada yg lagi arif dlu pasal ni sbb ni petama kali saye dengar. tme kasih sggah :)

Muhammad Nazrul Syazwan Kamarul Ariffin,

Kasrel Einy School.