Monday, May 26, 2008

kesah semut sebagai penenang hati

salam sume~~

ni post kedua utk harini..

td mase tgh bermuram durja,ade sorg insan yg sgt mulia menceritakan sebuah kesah kepada aku..

kesah pasal semut..

nabi sulaiman A.S sembang ngan sekor semut ni..

nabi bertanye,"hai semut..bape byk gandum ko makan dlm setahun?.."

semut tu kate,"sebutir shj utk setahun.."

nabi sulaiman A.S pon letak semut tu bersama sebutir gandum dlm sebuah botol [betol ke penjodoh bilangan aku pakai ni..?sebat je laa]

selepas setahun,nabi dtg balik kat semut tu..

nabi tgk,semut tu makan setengah je gandum..

nabi pon tanye kat semut tu,"kenapa makan setengah je?bukan ke kamu makan sebutir utk setahun?"

semut pon jawab,"dulu (sebelom masuk botol) tawakkal aku pada Allah..maka,aku tak takut untuk makan byk2 kerana aku yakin Allah akan sentiase ingat kat aku dan akan supply aku dgn rezekinye yg berterusan..tp skarang (ble dok dalam botol) tawakkal aku pada engkau..aku takut kau lupekan aku jd aku makan sket2 supaya ade simpanan utk tahun depan.."


*********************************************************************************

pas dgr,aku pon tenang..pengajaran de sile fikirkan dan olah sndiri..tp bg aku,dh ckup utk wat aku tenang..


mereka makan dgn lahapnye kerana mereka yakin yg memberi rezeki adelah Allah..

6 comments:

Anonymous said...

pasni rem taknak jimat2 lauk dahla..nak makan dgn lahapnye sampai habis pon xpe..


*saye juga terkesan ngn cerita semut itu..btol,tawakal itu yg terbaik..cakap dari mulut senang tp praktikal nye?bila kita diuji barula boleh nilai setinggi mana tahap kebergantungn kita kpd Allah..inilah ujian yg sebenar2 ujian*


[dah boleh redha dgn peristiwa dua hari lepas]

Anonymous said...

Oh oh, tapi dengarlah cerita aku pulak..

Pada suatu pagi subuh aku jumpa seekor pijat..
Kelihatan perutnya kembung kerna baru lepas makan...
Maka aku pun bertanya, "wahai sang pijat... dalam setahun berapa banyak darah yang kau hisap...?"

Pijat itu pun menjawab, "Sessungguhnya aku ini se-*"
Aku tenyeh pijat tu.

M.Affan Ns said...

hahahaha... otai besar, cerita mu ampir same dengan cerita ku...

puatu pagi yg damai, aku bgn tidur... kulihat ade beberape ekor lipas diatas shelves umah yg mane kat atas rak tu trdapat beberape botol air dan baki lauk semalam.... si ibu lipas memandang aku dgn mata berkaca(bajet mintak simpati la) aku termenung.. lntas tgn ku segera mengambil buku teks anatomi baim dan PAP~!!! penyek 3 ekor anak lipas.. mak lipas lari.. namun aku segera mengumpan lipas masuk ke lubang tandas dan.. HUSSSSSHHHHHHHHHHHHH.... aku flush lipas tuh~ hahahhaha

Muhammad Warouq bin Qamar said...

kak rem..mari kte redha dgn ape yg betimpa..tp slagi results tak kuar,jgn fkr bukan2~insyaAllah..

affan,kan ke jauh bebenar kesah ko dgn kisah pepijat si otai besar tu..

papepon,kesah cimex dan lipas korg tuh mmg takde nilai langsung terhadap situasi tawakkal yg nak diutarakan disini..tp,best la cter korg tu..hehe

Farah Nazneen said...

siannyeh warouq...

mesti ko amat bersyukur ada rakan2 yang berhikmah yg dpt bg nasihat cmtu masa ko down... :)

anyways, usaha lagi!!!

Muhammad Warouq bin Qamar said...

haha..kak naneng,kalo nak harap rakan2 seperjuangan kat kaherah ni mmg takde sape lah nak cter kesah semut ni..sume tau membakar je..

Muhammad Nazrul Syazwan Kamarul Ariffin,

Kasrel Einy School.